Nový Canon 5D mark IV – pohľad z druhej strany

Dodatok 7.9.2016: kapitola Dual pixel RAW + šum 10.9.2016: kapitola Vernosť farieb 24.9.2016: kapitola Nekompatibilita so Sigmami

Po 4 a pol roku, Canon oznámil dlho očakávaného nástupcu EOS 5D mark III.
Ešte sa ani nezačal predávať a už sa stal najpredávanejším foťákom na amazon.com.
(moja predpoveď v predminulom článku – že to bude predajný hit – sa teda vyplnila)

V čom by mal byť taký “skvelý”?

  • je to najlacnejšia zrkadlovka so 4K videom (len $3500 za samotné telo $4600 so “seťákom”)
  • má konečne nový snímač = viac megapixelov, nemal by mať slabý DR ako ostatné Canony
  • obsahuje novú funkcionalitu “Dual pixel RAW”
  • má väčšiu rýchlosť kontinuálneho snímania a citlivejší autofocus
  • má dotykový displej, WiFi, GPS, …

Prvotné recenzie sú všetky pozitívne. Akoby nemal žiadny chybu. Alebo žeby predsa?

Najprv sa vyjadrím k jeho marketingovým vlastnostiam:

Preverenie “selling points”

4K video

jediná výčitka na ktorú som doteraz narazil sa týkala videa:

  • výsledok je v objemnom MJPG formáte a nie v (štandardnom) H264
    • toto znemožňuje používať ho na SD kartách, ktoré by to nestihli nahrávať
    • na MJPG sa Canon vyjadril, že to je preto, aby sa dali ľahšie extrahovať zábery z neho
      • napriek tomu, že logické by bolo dať možnosť si vybrať a nie vnútiť MJPG
  • zo zvláštnych dôvodov foťák nepodporuje filmárov (žiaden V-LOG a podobné)
  • nie je použitý celý snímač, ale len jeho výrez (crop 1.64)
    • teda na 4K video sa požíva len menšia plocha ako je APS-C snímač

Na dpreview sa dokonca odvážili skritizovať aj rolling shutter problém, ktorý sa prejavuje viac ako u iných foťákov.

Len pre predstavu: tento jav sa prejavuje nielen pri testoch, ale aj pri natáčaní videa s nestabilizovanými objektívami (hlavne so svetelnými, keďže tie zvyčajne stabilizáciu nemajú). Tam sa prejavuje ako jello efekt.

Megapixely

Nový snímač má 30 megapixelov (zvýšenie oproti pôvodným 22), teda by konečne mal byť už na úrovni konkurencie, ktorá používa 36 megapixleové snímače už od roku 2012. Napríklad: Pentax K-1 ($1,797 za telo pri oznámení foťáku), Nikon D810 ($2,797) alebo Sony A7R ($1,898).
Nuž čo .. nový Canon je trošku drahší…

V reálnom porovnaní na imaging-resources je ale rozdiel medzi 22 a 30 megapixelov minimálny, naproti tomu 36 megapixelové snímače produkujú omnoho ostrejšie zábery (s menej citeľným halo efektom), ako vidno na porovnaní nižšie. Je to preto, lebo najnovšie foťáky už nemávajú AA filter (alebo v prípade Sony ho majú slabší; navyše porovnávali ju so 42 mpix A7RII).

Nový snímač je citlivejší: jeho natívne ISO je 100-32,000 v porovnaní so 100-22,600 v Mark III
!!! 🙂

Rýchlosť snímania

Nová zrkadlovka už zvláda 7 fps, hoci tá stará zvládala len 6 fps.
(s tichým snímaním dokonca vraj len 3 fps)

Hmm, takouto rýchlosťou, stačí už len 12 rokov vývoja a budú mať 10 fps, ako mám teraz ja 😉

Citlivejší autofocus

Prečítal som si “oslavnú báseň” od ambassadora Canonu, v ktorej píše:

„Jednou z vecí, ktoré som si okamžite všimol, bola odozva automatického zaostrovania, keď som fotografoval na tmavých miestach. A práve to je pre mňa dôležité,“

Inými slovami, napísal pre tých ktorí nevedia čítať špecifikácie (alebo im nerozumejú), že nový model už dokáže cez displej zaostriť pri -3 EV, hoci starší model fungoval len do -2 EV. Dokáže teda fungovať pri horšom osvetlení. No už nepovedal, že rovnaké -3 EV nie je nič výnimočné:

  • pri rovnakom osvetelní funguje aj ich (omnoho lacnejší a) starší model 6D
  • niektoré Sony a Panasonicy fungujú až do -4EV
    • podobne aj najnovšie Nikony stredovým bodom

Gancovina: Malý a nenápadný (Ukáž / Skry)

Dual pixel RAW

O tomto (ako by to malo fungovať), radšej zacitujem z Bambouskovho preview článku:

tím se dostávám k novince, která bude navždy připsána této zrcadlovce jako přelomová … Když jsem se před uvedením foťáku na trh dozvěděl o této funkci, tak jsem zalapal po dechu .. zcela prakticky, když fotíte na nízké clony světelnými objektivy, tu a tam dojde k tomu, že se AF chytí kousek vedle. V případě zvířat, ne na oko, ale kousek před něj nebo za něj. Fotka je pak prakticky nepoužitelná a nenávratně končila v koši. Nyní bude do určité míry takové snímky zachránit. Na praktické ukázce jsme se mohli přesvědčit, že se posun roviny může pohybovat v řádech desítek milimetrů (bude záležet na úhlu, zvoleném objektivu a dalších okolnostech). Každopádně to funguje naprosto skvěle.

Slová “funguje naprosto skvěle” som zvýraznil červeným preto, lebo túto vychytávku vyskúšali na dpreview a výsledok bolo sklamanie:

  • nielenže sa nedalo výrazne doostriť to čo predtým bolo neostré
  • ale aj pri pokuse o posunutie ostrosti sa celková ostrosť výrazne znížila!

Funguje to teda len na oblasť, ktorá už je ostrá a “znížením ostrosti jedným smerom” sa dá docieliť dojem posunutia roviny ostrosti o neznateľných pár milimetrov.

Teda žiadne “skvěle”, dokonca ani “funguje”.

Dual pixel RAW + šum

Zo zvedavosti som si pozrel video od Tonyho Northrup-a o Dual pixel RAW, kde predviedol jeho funkcionalitu na niekoľkých záberoch. Hoci sa tam niečo aj menilo (zvyčajne len pozadie), nedokázal poopraviť žiadnu nevhodne zaostrenú fotku: nesprávne zaostrené oko (u ktorého chcel posunúť rovinou ostrosti) vyzeralo vždy rovnako.

Zhodnotil to tak, že vyskúšal .. vypol .. a už v budúcnosti neplánuje zapnúť.
(a to nie{len} preto, že sa tým spomaľuje sekvencia na 3 fps a zdvojnásobuje veľkosť RAW)

Všimol si ale aj ďalšiu nechcenú vlastnosť: manipulácia s “Dual pixel RAW” zvyšovala šum.
Je to vlastne logické: sú to vlastne 2 samostatné pixely, no signál z jedného z nich je potlačený.

Gancovina: Dual pixel viac šumí (Ukáž / Skry)

Dotykový displej

Dotykáč je skutočným prínosom. No neviem ako u zrkadlovky.

Dotykové ovládanie sa Nikonisti (ktorí ho zvyčajne nemajú) snažia bagatelizovať, takže u zrkadlovky asi veľmi potrebné nie je.

V každom prípade táto vlastnosť ma nedokáže až tak nadchnúť, lebo dotykáč už mám niekoľko rokov. Môj displej je navyše aj výklopný, takže 5D pre mňa “v tomto ešte stále zaostáva”.

 

Zopár zaujímavostí z internetu

Vernosť farieb

Pri porovnávaní testovacích záberov na imaging-resources som si všimol, že fľaša olivového oleja (u ktorej slovne hodnotili kvalitu a farby) vyzerá inak ako u ostatných foťákov: zatiaľčo všetky ostatné fľaše sú žlté, u mark IV je výsledná farba skôr oranžová.
Niečo podobné som si predtým všimol už u starších Panasonicov: no v ich prevedení bol ten olej skôr do zelena ako do žlta.

Ktorá farba je ale správna?
Ako prvé ma napadlo pozrieť svoj olivový olej. Nalial som ho teda do skleneného pohára a pozrel, akú má farbu: žlotozelenú (žeby fakt ten Panasonic zobrazoval farby najrealistickejšie? )

Samozrejme olivových olejov je veľa druhov, tak som sa snažil vygoogliť práve ten ich. Tiež je žltý, možno trošku do zelena (vlastne všetky oleje tak vypadajú), ale určite nemá oranžový nádych. Veď porovnajte sami:

5D mark IV vs D810: porovnanie farieb olivového oleja (imaging-resources a produktové foto)

5D mark IV vs D810: porovnanie farieb olivového oleja (imaging-resources a produktové foto)

Gancovina: Color checker konšpirácia (Ukáž / Skry)

Troll?

V diskusii k článku kde bolo aj to porovnanie zazneli aj negatívne názory:

  • I had actually considered a MkIV but so far nowhere have I seen compelling pictures that illustrate amazing color, sharpness or general detail. It’s basically mush, which really surprises me. I’ll be trying out a Fuji X-T2 instead

Na obranu foťáku sa hneď ozvali hlasy, že je to troll a že s RAW prevodníkom to bude lepšie:

  • troll….

  • Probably, but let’s wait for mature RAW converters and forget crappy ooc jpg.

Z výsledného fotenia tam boli publikované 2 zábery:

  1. prvý mal červený nádych (akoby zle zvolené AWB), fotený na f/7.1, 1/125s, ISO 3200
    • na takéto vysoké ISO (a clonu) si prácu v štúdiu nepredstavujem
  2. druhý už bol na f/8, 1/125s, ISO 100
    • keď som si pozrel detaily, fakt neboli bohvieaké:
      • vlasy rozpatlané, dokonca okolo úst bolo niečo akoby zúbkaté

Napriek tomu, že prílišné odšumovanie a doostrovanie sa zvyčajne pripisuje Olympusu, tentkorát to asi trošku prehnal aj sám Canon.

Autocenzúra?

Dostávam sa k otázke z úvodu: má nejakú skutočnú chybu?

Súčasný článok na imaging-resources už vyzerá úplne inak, ako vyzeral predtým (pôvodný text sa ešte dal vyhľadať pomocou googlu – viď ilustračný obrázok – ale v aktuálnom článku sa už nenachádzal). Bolo tam:

Note: We’d planned to post from-camera sample images from this shoot, but discovered after the fact that the body we used had issues that were clearly of a “beta” nature. We want to present an accurate picture (literally 🙂 of the camera’s capabilities, so decided to wait for a production-level copy before sharing images from it.

“issues” na prezentačnom foťáku?

Aké “issues” by mohol mať foťák priamo od Canonu? (keďže ešte sa nepredáva)
Po štyroch rokoch od predchodcu a má ešte chyby, kvôli ktorým je problém publikovať zábery?
A to dokonca na kuse, ktorý poskytne sám výrobca, aby odprezentoval to najlepšie čo teraz má?

Podľa slov “accurate, literraly” to dedukujem na menej presné fázové ostrenie.

Rozdiel medzi testovacími zábermi a skutočnými je v tom, že testovacie sa robia buď manuálnym ostrením cez LiveView, alebo aspoň s predsklopením zrkadla. Zrkadlovkové problémy sú vtedy eliminované na minimum. No u skutočného fotenia môžu nastať. A je bežné, že pokazené zábery sa bezmyšlienkovite mažú, teda na problém sa zvyčajne nepríde.

Môj voľný preklad 🙂 citovaného textu teda je:

Chceli sme dať zábery zo skutočného fotenia, ale foťák bol vadný: výsledné zábery neboli správne zaostrené. Aby nám Canon aj nabudúce nejaký foťák požičal, radšej ich nepublikujeme a vyhovoríme sa na chybný preprodukčný firmware.

aktuálny stav

V článku predsa len 2 zábery publikovali. Oba boli fotené na veľmi vysokú clonu (kedy už nenastáva problém so zaostrením). Dokonca si výsledok (záber číslo 1) aj pochvaľovali:

The end result was an absolutely stunning shot of Adair with the flowers, looking out and away from the camera.

Publikovali aj galériu. V nej je niekoľko zduplikovaných záberov. Zduplikovaných preto, lebo jeden je vždy priamo z foťáku (rozpatlaný) hneď ďalší je ten istý, ale s vypnutým odšumovaním.

čo z toho plynie

Vo výslednej recenzii už nefigurujú žiadne problémy, napriek tomu že preukázateľne boli.
=> dá sa vôbec takýmto “autocenzurovaným” recenziám veriť?

Nový setový objektív

Spolu s predstavením Mark IV bol predstavený aj nový objektív 24-105 F/4 L IS II.

Pri predstavení vzniklo aj niekoľko prezentačných fotiek (fotených aj týmto objektívom).
Na jednej z nich (tretej) bola síce pekná baba, ale to ma neodradilo od pozerania aj iných detailov. Všimol som si tam aj takéto rozmazanie nad jej vlasmi:

Výrez z prezentačného záberu pri uvedení 5D mark IV

Výrez z prezentačného záberu pri uvedení 5D mark IV

Na prezentačnej fotke som také čosi nečakal…
(takáto žiara býva skôr na mobilových záberoch, nie na najnovšom skle za $1100)

Nekompatibilita so Sigmami

Sigma vyhlásila, že jej sklá majú u mark IV problémy s kompatibilitou (nefungujú u nich “Manual Override” a softwarové korekcie, ako napríklad aberácia): EOS 5D Mark IV Compatibility Warning from Sigma

Podľa diskusie majú problémy aj sklá od Tamronu (dokonca väčšie, keďže bez updatu firmwaru vôbec na mark IV nefungujú), keďže Canon naschvál “hádže polená pod nohy” alternatívnym výrobcom objektívov, ktorí produkujú kvalitnejšie a lacnejšie sklá ako oni:

At Photokina I found out I have to send in some of my Tamron lenses (who don’t work anymore with the 5D4 and 1DX2) so they can get a new firmware.  Canon is trying hard to change protocols so third party manufacturers look bad – who in many cases now have better products or lenses with specs Canon doesn’t offer.  Thanks Canon.

 

 

Záver

Canon predstavil ďalší fotoaparát s novým FF snímačom. Keďže tento model je už dostupnejší ako 1DXII, stane sa asi najlepšie predávaným foťákom súčastnosti. Canonisti za ním už dlho čakali (a tí, čo to nezvládli prešli zvyčajne na Sony; keďže Nikon mal len lepší DR).
A teraz ho konečne majú.

V marketingových materiáloch vyzerá všetko v poriadku:
akoby sa dohnali na konkurenciu a ponúkli aj niečo, čo konkurencia nemá.

Ovšem, to “niečo” nielenže spotrebuje 2x viac dát, ale nefunguje to bohvieako. Ak vôbec.
Pridané megapixely vyzerajú na papieri porovnateľne, no konkurencia je už ďalej. A za lacnejšie.
4K video tiež vyzerá nedotiahnuto (nepodporuje vlastnosti, ktoré ostatní ponúkajú už dlhšie)
Nový model v zlých podmienkach neprekonáva ani svojho lacnejšieho bratríčka EOS 6D.
(teda tomu, kto si už zvykol na ostrenie stredovým bodom, sa až tak moc nevyplatí)

Prvé zábery naznačili, že revolúcia sa nekoná:

  • maximálne ISO je rovnaké ako u Mark III a 6D
    • zdanie zlepšenia kvality vyzerá byť dosiahnuté zvýšením odšumovania
  • väčší počet megapixelov pravdepodobne zvýraznil problémy s ostrením (či roztrasením)

Navyše, po zverejnení rolling shutter problému u Mark IV Canon oznámil global sutter snímač, teda vlastnosť ktorú Mark IV nemá a zanedlho sa stane štandardom (aj ostatné firmy pracujú na tom, aby rolling shutter problémy odstránili). To ale znamená, že sa čoskoro stane zaostalým.

Nevyzerá, že bolo v pláne, aby bol konkurencieschopný na dlhé roky…

8 názorov na “Nový Canon 5D mark IV – pohľad z druhej strany

  1. Puntik

    Jo a ešte jedna vec – tvrdil si na digiaréne, že to bude prepadák a nie best-seller. Až keď Kozák napísal, že to bude najlepšie predávaná zrkadlovka od Canonu, tak si otočil… Takže šup šup, prepísať článok – je to Tvoj denný chleba. A pritom to kritizuješ i iných… Fuj!

  2. Puntik

    Tak som si dal tú námahu a aha ho, ako krútiš vlastné slová:

    od Ganec 30. 7. 2016 23:06

    “Ganec píše:

    Na Photokine bude oznámená pravdepodobne len 5D mark 4. No ale keďže tí, čo chcú FF už zvyčajne majú 6D, tak nemyslím, že to bude až taký predajný hit (ako bola 5DII, alebo III). “

    1. Ganec Autor

      Hehe, vraj “tvrdil si .. že to bude prepadák” 🙂

      Ale inak som fakt zvedavý ako to nakoniec bude:
      1) v článku na ktorý sa odkazujem som naozaj napísal:
      “bez ohľadu na to, či Canon predstaví následníka 6D, alebo 5DIII, bude to predajný hit”
      2) no ale potom prišiel brexit a Canon začal znižovať predpokladané zisky
      => z toho som usúdil, že úroveň predajov 5DIV nepredpokladajú že bude až taká úspešná ako boli 5DIII a 5DII => a napísal som to na digiarenu
      3) potom sa objavila tá newska o americkom amazone (že je tam najpredávanejší)
      Navyše na facebooku sa objavila otázka na fotografov, že či si ju chcú kúpiť. Podľa odpovedí to vypadalo, že nový Canon je niečo ako nový iPhone…
      4) no ale dnes som videl Tonyho Northrupa (čo je zarytý Canonista) ako testoval DualPixel RAW a bol sklamaný, že to nielenže nedokáže nič vylepšiť, rozdiel takmer nevidno, ale navyše to zvyšuje aj šum.

      Takže teraz predpokladám, že prvotný záujem pomalinky ochladne (keď už si ho nakúpia skalný).

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *