Mesiac fotený s E-P1

Parametre fotoaparátov: Zoom

V článku Ďalšie vlastnosti fotoaparátov som sa venoval niektorým parametrom, ktoré bývajú častokrát (neprávom) kvôli kvalite prehliadané, alebo naopak je na ne kladený (zbytočne) veľký dôraz (megapixely). Medzi týmito parametrami som v úvode spomenul aj zoom, no ďalej som sa mu nevenoval (keďže by to bolo určite na dlhší článok).
Len som neskôr spomenul že väčší je lepší. Je to ale skutočne tak?

Ani v tomto prípade nič nie je čiernobiele. V skratke sa dá napísať že väčší zoom:

  • zvyšuje univerzálnosť (preto som písal že väčší je lepší)
  • no zároveň so sebou prináša ostatné negatíva
    (vyššia cena, nižšia kvalita, väčšia veľkosť a zhoršená svetelnosť)
  • na niektoré príležitosti je najlepší práve objektív bez zoomu

O zoome je ale nutné napísať omnoho viac:

Čo je vlastne zoom?

Je to pomer medzi maximálnou a minimálnou ohniskovou vzdialenosťou objektívu.

Používa sa ale hlavne u kompaktov, zrejme preto lebo väčšie čísla lepšie predávajú. Všimli ste si že hoci u kompaktov je vždy uvedený, no u DILC takmer nikdy?

Je to preto, lebo to nie je objektívny parameter z ktorého by sa dalo niečo vydedukovať:

  • väčšina kvalitných objektívov na DILC majú ~ 3x zoom (bez ohľadu na dosah)
  • tie najextrémnejšie/najkvalitnejšie nemajú zoom žiaden (sú to pevné sklá)
  • DILC sa predávajú aj v DZ kite (s dvomi objektívami)

Omnoho dôležitejšími parametre sú práve hraničné ohniskové vzdialenosti.

zoom vs dosah

Laici častokrát zamieňajú pojmy zoom a dosah. No ani u kompaktov to nie je vždy to isté:

  • moja Sony H20 má 10x zoom s rozsahom 38-380 mm EQ
  • aktuálny Nikon L620 má dokonca až 14x zoom, no s menším dosahom (25-350mm)

Je to preto lebo zoom sa dá zväčšiť nielen zvýšením dosahu, ale aj skrátením najkratšieho ohniska. Pekným príkladom sú aktuálne ultrazoomy (UZ) s najväčším dosahom (1200 mm EQ), ktoré majú iný zoom:

  • 60x zoom má Panasonic FZ72: s rozsahom ekvivalentu 20-1200mm
  • 50x zoom majú Fujifilm SL1000, Canon SX50 a Sony HX300: s rozsahom 24-1200mm

Dodatok 20.1.2014:
UZ s najväčším dosahom predstavil Kodak na CES 2014: Pixpro Astro Zoom AZ651 má 65x zoom (24-1560 mm).

alternatívy zoomu

Zoom sa dá zväčšiť zmenšením minimálnej (wide), alebo zväčšením maximálnej (tele) ohniskovej vzdialenosti.

Používajú sa na to:

  • wide alebo tele predsádky – no v dnešnej dobe už nie sú až také bežné
  • telekonvertor – používa sa u zrkadloviek, no zhoršuje kvalitu a svetelnosť
    (a zrkadlovky od F8 už nedokážu zaostriť)
  • metabones speed booster – skracujú dosah a zvyšujú svetelnosť
    » umožňuje používať DSLR objektívy u bezzrkadloviek
    (tiež býva problém s AF, keďže sa jedná o nekompatibilné bajonety)
  • v prípade DILC je možné použiť viacerých objektívov
    » vtedy je “zoom” ekvivalentom pomeru minimálneho rozsahu jedného a maximálneho rozsahu druhého objektívu

Ovšem dá sa to aj softwarovým spracovaním:

  • spojením viacerých záberov do panorámy
    » popisujem v článku Náhrada širokouhlého objektívu
  • digitálnym zoomom (vzniká zväčšením výrezu) – neodporúča sa
  • výrezom – no zmenšuje sa výsledné rozlíšenie (a teda aj kvalita oproti full záberu)
    » keďže sa ale zvyčajne zobrazuje na (max FullHD) monitroch, zvyčajne to stačí
  • prepčítaním detailov z viacerých záberov
    » použité napr. v kompaktoch Casio: Multi frame SR zoom

 

Najpoužívanejšie zoomy kompaktov

U kompkatov sa vyprofilovalo niekoľko najpoužívanejších rozsahov zoomu:

  • menej ako 4x – mávajú tie najlepšie: profikompakty (s lepšou svetelnosťou)
  • 5x – majú dnes naopak tie najlacnejšie kompakty
  • 10x – drahšie kompakty rovnakých rozmerov
  • 20-30x – trošku väčšie vreckové ultrazoomy
  • 40-60x – neskladné ultrazoomy (s gripom a hľadáčikom)

S postupom technológie sa teda prestali vyrábať lacné kompakty s 3x zoomom, postupne sa rozsah zvyšuje .. no kvalita sa tým automaticky zhoršuje. Aj záujem zákazníkov: v roku 2013 klesol predaj kompaktov o 40%, Olympus dokonca prestal vyrábať lacné kompakty úplne. Len predaj kvalitnejších foťákov ešte stále rastie.

Zoom predávaných DILC

Fotoaparáty s výmennými objektívami sa predávajú buď s objektívom, alebo bez neho.
Tie lacnejšie sú takmer vždy predávané aj s objektívom:

  • samotné telo bez objektívu je nepoužiteľné
    » kupujú si ich hlave laici, ktorí dovtedy fotili niečím iným
    (nemajú teda starší objektív, častokrát ani nevedia že sa dá kúpiť aj iný)
  • rozdiel v cene bez objektívu je minimálny
    (omnoho menší ako cena samotného objektívu)

Podľa ohniskových vzdialeností sa už dajú objektívy rozlíšiť:

  • 28-85 mm (znova ten istý 3x zoom) – základný zoom (seťák) na FullFrame snímač
  • 18-55 mm (teda 3x zoom) – seťák na APS-C snímač (s ekvivalentom ~ 28-85 mm)
  • 14-42 mm (tiež 3x zoom) – seťák na m4/3 snímač (tiež 28-84 mm EQ)
  • 18-105 mm (5.83x zoom) – zastaralý záklaďák Nikonu s väčším dosahom
    » no nedávno vydalo Sony F4 objektív s podobným rozsahom na NEX-y
  • 18-140 mm (7.77x zoom) – aktuálne APS-C záklaďáky s väčším dosahom
  • 14-150 mm (10.71x zoom) – širokorozsahový záklaďák na m4/3
  • 24-105 mm (4.37x zoom) – pokročilý základný objektív na FullFrame nímač
  • 12-50 mm (4.16x zoom) – pokročilý záklaďák na snímač veľkosti m4/3 (pre OM-D)

Ako som už spomínal v článku o kvalite, setový objektív pre zrkadlovky je podobne veľký ako pre ultrazoomy, no v skutočnosti má len trojnásobný zoom. Z tohto zoznamu vidno že základné objektívy sú v podstate parametricky rovnaké bez ohľadu na veľkosť snímača, hoci sú na nich napísané rôzne ohniskové vzdialenosti. Rozdiel však je, že 11x zoomy na bezzrkadlovky sú podobne veľké ako 7x zoomy na zrkadlovky.

Bežne sa ale predávajú aj DZ (double zoom) kity, ktoré majú (dohromady) väčší zoom:

  • 18-55 mm + 50-200mm (dohromady 11.11x zoom) – kit pre APS-C
    » existujú ešte aj kombinácie s 50-250 mm (13.88x zoom) a 50-300 mm (16.66x zoom)
  • 14-42 mm + 40-150mm (10.71x zoom) – kit pre mFT

Ako vidíte, bežne predávané DILC, dokonca aj tie s dvomi objektívami, majú omnoho menší zoom ako súčasné ultrazoomy. Existuje však ešte omnoho viac objektívov, ale tie sa už dokupujú osobitne: mimo zvýhodnených setov.

Ostatné objektívy, ktoré sa dokupujú osobitne

Okrem vymenovaných objektívov samozrejme existujú aj iné, ktoré ale výrobcovia tiel neponúkajú vo zvýhodnených setoch.

Aj na APS-C zrkadlovky existujú objektívy s 11x zoomom (podobne ako bezzrkadlovky), nenakupujú sa ale v takých množstvách ako seťáky s 3x/7x zoomom:

  • sú podstatne drahšie
  • neposkytujú vyššiu kvalitu (len univerzálnosť, prípadne rýchlosť)

Najpoužívanejšie sú aj tak práve (približne) 3x zoomy, bez ohľadu na rozsah: napríklad brácho mal kombináciu 17-50 + 70-200.
A samozrejme pevné sklá (ktoré žiaden zoom nemajú).

maximálne zoomy u výmenných objektívov

Spomínaný 11x zoom nie je u zrkadloviek ten ich najväčší: to je až 15x zoomový Tamron (a Nikon oznámil vývoj 16.6x zoomu). V porovnaní s kompaktami to však nie je ohurujúce číslo. Prečo “len toľko” sa môžeme len domievať:

  • asi by už boli príliš veľké/ťažké až by sa nedali používať
  • alebo by neboli dostatočne kvalitné
  • alebo by sa ich proste neoplatilo vôbec vyrábať lebo by boli príliš drahé
  • je kríza, tak sa zrejme produkujú len objektívy ktoré by sa predávali masovo

Kombinácia 2 objektívov by určite aj tak bola kvalitnejšia a lacnejšia (možno aj menšia).

U bezzrkadloviek sa zatiaľ vyrábajú širokorozsahové objektívy len s ~ 11x zoomom. Možno iné ani nebudú vznikať:

  • je to nový systém, takže sa vyrábajú len objektívy nutné pre základné používanie
  • objektív s väčším zoomom by už asi nebol skladný (a sú tu aj podobné problémy ako u objektívov zrkadloviek)
  • objektívy s menším zoomom by asi boli zbytočné:
    » neoplatili by sa ani kvôli veľkosti: už 11x zoomy majú veľkosť seťáku zrkadloviek

Na FullFrame sa ultrazoomové objektívy snáď ani nevyrábajú:

  • zrejme kvôli tomu že FullFrame si kupujú len tí ktorí požadujú kvalitu
  • alebo by ultrazoom na FullFrame snímač bol (kvôli veľkosti) nepoužiteľný

Kto chce väčší “zoom”, musí si teda kúpiť viacero objektívov.

Napríklad: keď som mal požičané rybie oko (Samyang 7.5 mm), tak som mal rozsah (síce neúplný) od 15 mm do 600 mm EQ, teda 40x zoom. Teraz mám “len 21x” 🙂

univerzálny zoomový objektív?

Záujemcovia o zrkadlovky, ktorý prechádzajú z uktrazoomov zvyčajne požadujú univerzálny zoom. Je to pochopiteľné: sú na to navyknutý a netušia že to má aj svoje nevýhody:

  • objektív s väčším rozsahom je omnoho ťažší ako seťák
  • kvalitatívne býva horší ako základný seťák
  • je citeľne drahší
  • a žiaden nepodporuje taký rozsah, makro možnosti a video ako u UZ

pár slov o 18-105

Keď sa v diskusii objaví žiadosť o univerzálny zoom, vždy vtedy býva doporučovaný Nikkor 18-105. Jeho zoom je však len 5.83x (105/18), teda je približne toľko ako majú dnešné najlacnejšie kompakty. Sú univerzálne? Ani náhodou:

  • dosah 158 mm EQ nestačí na nič čo je nie je nablízku
    » ak chceme fotiť niečo aspoň trošku vzdialené aj tak je nutné dokúpiť teleobjektív

Jeho ďalšie vlastnosti:

  • pomaly zaostruje (najpomalšie z dnešných seťákov)
    » nehodí sa teda na fotenie rýchlejších dejov (čo je najoptimálnejšie využitie DSLR)
  • ani výstupom nie je kvalitnejší ako základný 18-55, nemá ani pekný bookeh
  • kvôli zlej svetelnosti sa nehodí na fotenie v miestnostiach
  • kvôli veľkej hmotnosti (skoro pol kila) sa nehodí ani na výlety (tam sa hodí väčší zoom)

Takže suma sumárum: aby sa tento najpomalší objektív, ktorý sa vlastne na nič nehodí (na všetko existujú lepšie alternatívy) vôbec predával, musí byť lacný. Nízka cena spôsobuje, že si ho začiatočníci kupujú vo veľkom (v mylnej viere že im bude stačiť na všetko) .. a tí skúsenejší sa ho naopak vo veľkom zbavujú.

Takýto “seťák” považujem za zbytočnosť: musieť držať v rukách vždy o štvrť kila navyše by som neakceptoval (a zrejme nie som sám).

Nikonu sa ho v minulosti zrejme oplatilo tak lacno predávať (asi sa predával pod výrobné náklady), vynahradilo sa im to nákupom iných objektívov a nalákalo ku značke. Zrejme dnes už nie: najnovšie D5300 sa už predávajú s novším a drahším 18-140mm.

Maximálny dosah bežne predávaných objektívov: 300 mm

V ponuke fotopredajní sa bežne nachádzajú objektívy len do ohniska 300 mm.

Prečo práve toľko?
Tých 300 mm je totižto ohnisková vzdialenosť rovnajúca sa 30 centimetrom: znamená to teda že objektív s jediným sklom by bol 30 centimetrov dlhý. No keďže objektívy obsahujú tých skiel viac, je možné spraviť menší objektív s týmito ohniskom, ktorý sa už dá nasadiť na foťák a dá sa aj používať. Napríklad môj 75-300 mm objektív meria len 13 centimetrov na dĺžku (vysunutý má 17 cm).

Objektívy s väčším dosahom sú už zvyčajne také veľké že na ich pohodlné používanie je potrebný statív (alebo monopod) a sú tak drahé, že si ich bežný smrteľníci nekupujú.

No nie je 300 ako 300. V závislosti od snímača je rozdiel v ekvivalentoch kinofilmu takýto:

  • u FullFrame snímača: 300 mm
  • u APS-C snímača: 450 mm
  • u micro Four-thirds: 600 mm

mesiac fotený na rôzne ohnniskové vzdialenosti

Pre porovnanie som si stiahol záber mesiaca fotený na FZ72 na 1200 mm EQ:

a porovnal som ho s mesiacom foteným na 600 mm EQ:

Výrez z podobného záberu (ktorý som fotil ešte s E-P1) môže v 1:1 vyzerať takto:
Mesiac fotený s E-P1

 

Objektívy bez zoomu

U DILC sú najobľúbenejšie práve objektívy bez zoomu:

  • bývajú omnoho menšie/ľahšie/skladnejšie
  • pri fotení s nimi ruky menej trpia
    » s bezzrkadlovkami sa môžu vôjsť do vrecka
  • majú citeľne lepšiu svetelnosť
    » vďaka čomu produkujú lepšie zábery (s menším šumom)
    » dá sa s nimi lepšie narábať s HO
  • bývajú aj kvalitnejšie (ostrejšie) ako odpovedajúce zoomy
  • netreba s nimi zoomovať (*)

Samozrejme to nie sú len malé objektívy, aj extrémne teleobjektívy sú práve pevné sklá.
A naopak: tie “nejširšie” objektívy (napr. spomínaný Samyang 7.5 mm) sú tiež bez zoomu.

(*) viem, je to znúdzecnosť (keďže zoomovať sa nedá), no keďže ja najčastejšie fotievam kraším pevným sklom, úplne som si odvykol zoomovať: omnoho jednoduchšie je pre mňa priblížiť/oddialiť foťák. Keď som teda po dlhej dobe skúsil čosi fotiť so zoomovým objektívom, pripadalo mi klasické zoomovanie úplne neprirodzené a zdržujúce.

 

Záver

V úvode som síce napísal, že väčší zoom je dobrá vec, ale nie vždy je to nutnosť.

Hlavne u DILC: na väčšinu situácií mi stačí zoom trojnásobný, na posedenie s kamošmi je dokonca najvhodnejší objektív bez zoomu. Situácie kedy by sa hodil väčší rozsah fotím len občas, vtedy zvyčajne nebýva problém objektív premeniť.
Osobne zatiaľ žiaden objektív s viac ako 4x zoomom nemám (a to ich mám už asi 8).

Výhodou väčšieho zoomu u DILC je teda len ušetrený čas pri menení objektívov a ušetrený priestor pri preprave objektívov. No aj s tým sa dá polemizovať: telo s neskladným objektívom by u mňa zaberalo viac priestoru, kedže telo so seťákom je skladné (zaberá mi len tretinu priestoru 9x19x15 cm; a ešte sa tam vojde aj pancake sklo).

Možno sa vám zdá že výhodou jedného objektívu s väčším zoomom (a teda jeho nemenenie) je že sa chip nezapráši, no opak je pravdou: počas zoomovania totižto objektív funguje ako pumpa, ktorá nasáva vzduch (aj s prachom). Vďaka tomu sa snímač môže viac zaprášiť ako počas výmeny pevných skiel.
No najväčšou nevýhodou väčšieho zoomu býva jeho citeľne väčšia cena a horšia kvalita.

U kompaktu naopak zoom preferujem. Keďže mám bezzrkadlovku, len o niečo menší profikompakt u mňa nemá uplatnenie; to má až vreckový ultrazoom, ktorý si občas beriem napríklad na festivaly.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.