D5300 pri 1/200s - obraz je zdvojený

Zvýšené nároky na ostrosť (alebo: problémy zrkadloviek)

Publikované: 9.1.2015, Dodatky: 15.1.2015: obrázky roztrasenia D3300, zmienka o D7000, 16.1.2015: obrázok s roztrasením z D7100, 1.2.2015: kusová variabilita 7D mark II, 500D a seťák, časová nestáloť 600D
30.3.2015: v kapitole o 6D pridaná podkapitola Keď ani reklamácia nepomôže, 1.4.2015: nová kapitola Štandardné problémy AF (dve zmienky o A7100) a postreh na záver, 4.4.2015: D3200 a Roztrasenie zrkadlom17.12.2015: ostrosť 5Ds cez OVF a LiveView 31.12.2015: poučenie z reklamácie 70D (plus doplnený záver) a porovnanie rýchlosti spúšte nových DSLR, 3.4.2016: prečo Sigma vydala bezzrkadlovky a nie zrkadlovky a ešte raz o problémoch D7000 a jej nahradení FujiFilm-om

Bezzrkadlovky spôsobili niekoľko zaujímavých zmien v ponuke zrkadloviek:

  • aby nezaostávali kvalitatívne, už aj do low-end-ov sa dávajú takmer tie najlepšie snímače
    (snímač v D3300 je rovnaký ako v D7100, len je tam 12-bitový AD prevodník)
  • aby dokázali konkurovať aj cenou, stále sú na trhu sety bez stabilizácie
    (napríklad v Alze sú takéto stále najpredávanejšie)
  • výrobcovia zrkadloviek sa poslednú dobu sústredili hlavne na FF modely a ich objektívy
    (Nikon v roku 2014 vydal 3 FF zrkadlovky, 3 bezzrkadlovky, no len 1 APS-C DSLR a najvyšší APS-C je stále D300s z roku 2009)

Nastala ale ešte jedna zaujímavá zmena: zvýšili sa u nich nároky na ostrosť.

Zrejme za to môžu dva dôvody:

  • tým že bezzrkadlovky (vďaka menším rozmerom) poskytujú lepšiu prenositeľnoť, musia (väčšie) zrkadlovky poskytovať aspoň niečo navyše – proste musia byť kvalitnejšie, lebo sa to od nich očakáva
  • po probléme s roztrasením záberu uzávierkou u E-P5 a jeho “vyriešení” (elektronickou prvou lamelou) je už jasné že ani občasná neostrosť sa už netoleruje

Prejavuje sa to hneď v niekoľkých oblastiach:

  • Nikon tiež naimplementoval EFSC (v modeli D810)
  • recenzenti si už roztrasenie mechanickými časťami foťáku začínajú všímať
    • dokážu ju správnejšie zanalyzovať a spomínajú ju v recenziách (ak nastáva)
  • používatelia už dokážu lepšie zanalyzovať zrkadlovkové problémy
  • ja som si uvedomil, že tieto problémy tu boli stále, no zrejme sa ignorovali

Nikon D810

V novom Nikone sú naimplementované dve vylepšeniami vylepšujúce kvalitu (vylepšujúcu ostrosť výsledného záberu):

  • vylepšená uzávierka – mala by spôsobovať menej otrasov pri fotení cez hľadáčik
  • implementovaná EFSC – mala by zaručiť nulové otrasy pri LiveView
D810 a vplyv EFCS (klikni pre obrázok v plnej veľkosti)

D810 a vplyv EFCS (klikni pre obrázok v plnej veľkosti)

Narazil som aj na recenziu, ktorá porovnávala ostrosť D800E vs D810 v závislosti na expozičnom čase: Mirror slap and shutter shock on the Nikon d810

There are rumors that the D810’s mirror and shutter motions are less damaging to image sharpness than those of the D800.

Naozaj nastalo mierne zlepšenie; pre mňa ale bolo aj zaujímavé zistenie nielen to, že pri všetkých časoch nastávalo určité zhoršenie, ale že toto zhoršenie je závislé aj od orientácii fotoaparátu:

  • pri fotení na šírku je kritický čas (s najhoršími výsledkami) okolo 1/200 sekundy
  • no pri fotení na výšku to bolo pri čase 1/30 sekundy

Recenzie

Roztrasenie záberu mechanickými súčasťami foťáku (uzávierkou alebo zrkadlom) nie je nová vec. Ovšem len málokedy sa to reportovalo alebo testovalo.

Rozmazané zábery: rok 2009

Jediná recenzia z minulosti o ktorej viem že analyzuje tento problém, sa objavila v recenzii E-P1. No vtedy z toho bola (zrejme nesprávne) obviňovaná hlavne stabilizácia a objektív:

The lens vibration affects image quality whether image stabilization is on or off, and you’re likely to see evidence of it somewhere in the image at all shutter speeds between roughly 1/100 and 1/200 second; at 1/250 and above, the second shutter curtain covers the sensor before the vibration can affect the image. Below 1/100 (assuming you can even hand-hold the camera steady enough to be able to tell), the vibration dies out quickly enough that you won’t notice.

Uvedený dôvod (“lens vibration”) je nepravdepodobný, keďže Olympusy nemajú stabilizáciu v objektíve. Pravdepodobnejším dôvodom boli otrasy uzávierky (ktorej fungovanie u bezzrkadloviek ešte vtedy nebolo až také preskúmané), podobne ako to bolo u E-P5. Je teda paradoxné, že v tej recenzii spomínajú aj uzávierku, no pomocou nej len vysvetľujú prečo sa to nedeje pri kratších časoch (a málo prejavuje pri dlhých).

Zaujímavé na tejto recenzii je ovšem zistenie, že stabilizácia môže ovplyvniť toto rozmazanie. A to aj negatívne, aj pozitívne (nový firmware tomuto pomohol, hoci sa priamo nepísalo že ten firmware zlepšuje roztrasenie na kritických časoch).

Rozmazané zábery: rok 2013

V recenzii E-P5 na dpreview sa podobné správanie objavilo druhý krát. Asi boli dôvodom výnimočne ostré pevné sklá (60mm F/2.8 a 75 mm F/1.8), s ktorými častokrát vychádzali kritické časy (podľa pravidla 1/ekvivalentná ohnisková vzdialenosť) a tak sa prípadné rozmazanie už začalo brať vážnejšie.

Pôvodne v tejto recenzii tiež neobviňovali z problému uzávierku, ale stabilizáciu, alebo proste fakt že bezzrkadlovky sú menšie:

In our original review, we suggested that the root cause of this blurring might be simply that small, light cameras are naturally more susceptible to shake. However, the success of the ‘0 Sec Anti-Shock’ mode suggests that instead it is mainly due to vibrations caused by the physical shutter closing then opening at the start of the exposure. We have removed our previous analysis of the problem, since it is an issue that can now be resolved by use of the latest firmware.

Až po pol roku – keď Olympus vydal firmware s EFSM (ktorý som analyzoval v predchádzajúcom článku), s ktorým už tento problém nenastával – bol problém rozmazania pripísaný uzávierke.

Predpokladám že toto zistenie (že rozmazanie na určitých kritických časoch nemusí byť chybou fotografa), spôsobilo že sa sa už tento problém prestáva ignorovať.

Rozmazané zábery: rok 2014

V poslednej dobe sa objavili aj recenzie kde bol tento jav preskúmaný (a zreprodukovaný) aj na zrkadlovkách. Najnovšie lowendové Nikony (D5300 a D3300) teda tiež trpia na roztrasenie záberu, hlavne pri expozičných časoch 1/160s alebo 1/200s.

Vyzerá to asi takto:

D5300 pri 1/320s - bez roztrasenia

výsek zo záberu z D5300 pri 1/320s – bez roztrasenia

D5300 pri 1/200s - obraz je zdvojený

výsek zo záberu z D5300 pri 1/200s – obraz je viditeľne zdvojený

D5300 pri 1/160s - roztrasenie sa tu prejavuje nižšou ostrosťou

výsek zo záberu z D5300 pri 1/160s – roztrasenie sa tu prejavuje nižšou ostrosťou

Nezávisle na tejto recenzii sa tento problém objavil aj inde: v diskusii Nikon D5300 a rozdvojení obrazu, kde sa objavila aj táto otázka:

A ještě by mě zajímalo při logice rozklepání závěrkou při znalosti práce lamel proč není 1/250 s. “rozklepaná”

Podobných otázok sa objavilo viac.

Pochybnosti a zaujímavé otázky

Spomínaný problém s lowendovými Nikonami sa spomína len v recenziách na digimanii, v iných recenziách (o ktorých viem) sa nespomína. Oba testované nové modely ním trpia, no u predchádzajúcich modeloch toto reportované nebolo.

Zrkadlovkári, ktorí v diskusiách tieto lacné Nikony odporúčajú (záujemcom o nový fotoaparát), preto nechcú týmto testom veriť. Tvrdia napríklad že recenzent mal len smolu na zlé kusy, keďže v iných recenziách to nereportovali (čo je samozrejme nezmysel, skôr je to naopak: na recenziu sa posielajú tie najlepšie kusy a v predaji sú horšie).
Alebo sa snažia zdiskreditovať tieto testy tvrdením že recenzent je na Nikon vysadený; že nie sú vôbec známe okolnosti tých testov a teda že sa z nich nedá nič vyvodzovať.
Alebo tvrdením že oni už zrkadlovkami fotia 10 rokov a u nich sa to nevyskytuje.

Ich postoj je jasný, keďže sa im “rúca domček z karát” o dokonalosti zrkadloviek: potrebujú si obhájiť vlastné investície; presvedčiť v prvom rade samých seba že ich nákupom spravili dobre. V druhej fáze nechcú skončiť v internetovej diskusii ako porazení, alebo ako nechcú si pokaziť svoje meno (odporúčaním šmejdov).
Je pochopiteľné že sa snažia vyvrátiť závery z tej recenzie, alebo očierniť recenzenta.

Na rozdiel od zrkadlovkárov (tvrdiacich že v praxi lacné Nikony žiadne problémy nemajú), mňa napadajú iné otázky:

Ako to, že sa tento problém vyskytuje len na nových modeloch?

Niektorí si to vysvetľujú tým, že je kríza a kto chce byť ziskový, musí šetriť:

Bohužel zejména Canon a Nikon jako majoritní výrobci čím dál víc šidí kvalitu, odrbávají základní funkce (AF nekompatibilita u Nikonu, absence předsklopení zrcátka u levnějších modelů atd.) a velmi drsně šidí konstrukci.

Nové Nikony sa po mechanickej stránke nelíšia od starších modelov (a teda ich problémy by mali byť rovnaké). Od tých starších sa ale líšia tým, že nemajú AA filter na snímači. Výsledné zábery by teda mali byť ostrejšie ako s predchádzajúcimi modelmi. Tým pádom by sa vplyv neostrosti mal prejaviť viac, podobne ako u E-P5 v kombinácii s nadpriemerne ostrými objektívami.

No osobne si myslím že dôvod, prečo sa na tento problém narazilo, tu bol úplne iný.

Po vyriešení problému s uzávierkou u E-P5 je logické, že sa nájde niekto kto toto správanie otestuje aj na iných foťákoch, či sa to náhodou u nich tiež neprejavuje. A ak sa to vyskytuje, tak o tom napíše. Recenzent na digimanii určite o tomto probléme (a jeho riešení) vedel, keďže v prípade Olympusu o tom písal.

Pri testovaní minulých modelov sa ešte o vplyve uzávierky na ostrosť všeobecne nevedelo, teda ani netestovalo. Za to, že o tomto probléme vieme, teda zrejme môžu bezzrkadlovky.

Prečo tento problém ostatní recenzenti ignorovali?

Na túto otázku prekvapivo odpovedá už prvá spomínaná recenzia z roku 2009. Citujem:

As an aside, we were a little surprised not only to see no mention of this problem on any other review site, but when we looked for evidence of blur in the images of other writers, we found very few shots taken at 1/160 second, with most writers omitting that shutter speed altogether. This is not to say that anyone was trying to hide those images, just that they didn’t choose them, possibly because they were slightly blurry.

Nielenže sa tento problém v iných recenziách nespomína, nevyskytujú sa tam ani zábery robené na kritických časoch! Nejde o to, že by to recenzenti chceli zakamuflovať, len proste tie zábery nevybrali: zrejme preto, lebo boli horšie. Čosi podobné som v diskusii napísal aj ja, ešte predtým ako som si túto recenziu po čase znovu detailne pozrel.

Dôvod je teda prostý: aj recenzenti sú len ľudia, preto sa snažia prezentovať  len nerozmazané zábery (inak by neboli považovaní za profesionálov). Neostré za mažú. Keďže na kritických časoch môžu vznikať menej ostré zábery, tieto neboli vybraté medzi prezentačné zábery, ani z nich nebol vyvodzovaný žiaden záver.

Niet sa čomu čudovať, že si málokto dá do súvislosti pokazené zábery s expozičným časom, ktorý je vo všeobecnosti považovaný za bezpečný. Že ich bude skôr považovať za svoju chybu, ak ich aj náhodou bude analyzovať.

Zásadný problém foťákov teda mohol zostať roky nepovšimnutý.

Moje postrehy

Po reakciách odmietajúcich si priznať problém som bol vyzvaný nájsť aj inú recenziu, kde sa toto spomína. Alebo proste vysvetliť, prečo sa to deje len na určitých časoch.

Tak som sa pustil do skúmania informácií na internete.
Výsledky boli ešte zaujímavejšie ako som pôvodne dúfal.

Nikon D5300

V rýchlosti som pozrel závery niekoľkých recenzií D5300 na internete. Samozrejme nič.
Potom ma napadlo, že možno si túto zhoršenú ostrosť len nevšimli. A tak som začal hľadať zábery na kritických časoch.
Na moje prekvapenie na dpreview (ktorý považujem za všeobbecne uznávaný server) neboli takmer žiadne zábery fotené na kritické časy na ktorých by sa dala posúdiť neostrosť!

V druhej, alebo tretej vygooglenej linke som ale narazil na jasne roztrasený záber:

Roztrasenie záberu z recezie Nikonu D5300

Roztrasenie záberu je tu najviac viditeľné na prechodoch medzi tehlami a oknom.

Toto ovšem nebolo prvý krát, kedy sa spomínala neostrosť u D5300. Prvý krát to bolo v diskusii o nového Nikon seťáku, kde boli výsledky D5300 výrazne horšie ako u Samsungu NX20. Keďže to bolo ešte predtým ako sa vyriešil problém u E-P5, tak sa tieto zlé výsledky pripisovali všetkému možnému (vadný objektív, slabšie doostrovanie Nikonov, alebo neodbornosťou recenzenta).

Keď som si ale tie zábery pozrel s dnešnou úrovňou vedomostí, je jasné, že ku neostrosti prispeli aj “kritické časy”, keďže záber na ISO 6400 s nekritickým časom bol ostrejší ako záber na ISO 1600 s kritickým:

Záber fotený na ISO 6400 mimo kritický čas

Záber fotený na ISO 6400 mimo kritický čas (klikni pre obrázok v plnej veľkosti)

Záber na kritický čas, ale so 4x nižšou citlivosťou

A záber na kritický čas, ale so 4x nižšou citlivosťou (mal by byť lepší, ale je citeľne menej ostrý)

Nikon D3300

Pri hľadaní roztrasených záberov som sa pozrel aj na najnižší model. Stačilo dpreview. Záberov na kritický čas tam bolo podstatne viac. Na prvý pohľad neboli roztrasené (už som vysvetlil že inak by ich recenzenti nepublikovali), u mnohých sa nedalo roztrasenie zistiť kvôli nekontrastnému motívu alebo vysokej citlivosti, objavil som ale jeden veľmi zaujímavý záber.

záber z D3300: vľavo je kameň roztrasený, vpravo nie

Výrezy zo záberu z D3300: vľavo sú kamene roztrasené, vpravo nie

Výrez zo záberu z D3300: na padajúcich kvapkách vidno smer roztrasenia

Výrez zo záberu z D3300: na padajúcich kvapkách vidno smer roztrasenia

 

Napísal som do diskusie:

Lotrandor: aj na zábere z dpreview som objavil voľačo zvláštne:
http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/photos/2858078/iso100_dsc_0099?inalbum=nikon-d3300-sample-images
Je to fotené D3300-kou na 1/200s na výšku, ale je zaujímavé že rozkmitaná je len ľavá strana :hm
(hoci keď si uvedomím že uzavretie uzávierky trvá 1/200 sekundy, tak je to celkom logické)

na čo sa hneď ozvalo:

Tááák a teď ať mně někdo, nejlépe Ganec takhle hezky vysvětlí, co se děje se závěrkou, aby 1/200 s. měla rozklepanou levou půlku snímače a 1/250 s. žádnou.
Rozklepaná půlka snímače až do synchročasu včetně, to mě připomíná povolení močit jen na levé půlce bazénu. 😀

Je samozrejme hlúposť tvrdiť že záber na 1/250 nie je roztrasený (ukázal som to aj na pokusoch v predchádzajúcom článku), ale niečo som tam predsa len napísal.
Tu je vysvetlenie (trošku preformulované oproti tomu ktoré som napísal v diskusii)

Vysvetlenie rozklepania záberu uzávierkou

Mechanická uzávierka sa skladá z prvej lamely (ktorá snímač poodhalí svetlu a expozícia sa môže začať) a druhej lamely (ktorá prísun svetla uzavrie a expozíciu ukončí). Cvaknutie týchlo lamiel trvá určitú dobu (kratšia ako je “synchro čas”, ktorý býva napríklad 1/250 sekundy) a kratší expozičný čas sa dá dosiahnuť tým, že druhá lamela sa spustí ešte skôr ako prvá lamela dobehne.

Názornejšie vysvetlenie ako funguje štrbinová uzávierka je v tomto videu:

V prípade kritických časov sa ale prvá lamela spustí (a docvakne) a práve ona môže spôsobiť rozklepanie záberu (alebo ovplyvniť stabilizátor). Tým že sa druhá lamela spustí, toto roztrasenie sa prejaví viac na spodnej časti záberu, keďže s roztrasením tam snímač exponuje dlhšiu dobu.

U dlhších časov sa roztrasenie prejaví postupne menej a menej, keďže sa roztrasenie vždy časom ustáli.

D7000

Občas sa ozvú aj takéto sťažnosti (z diskusie Nikon má problém s D750, některé kusy trpí na zvláštní odlesky):

Snad všechno od Nikonu má nějaký nepříjemný problém, i oblíbená D7000, se kterou se potkávám + 16 – 85 VR má třeba problém pořídit trochu ostrou fotku při určitých kratších časech

Uvedený problém znie podobne ako predtým analyzované problémy s lowend modelmi. Teda voľakedy veľmi preferovaná D7000 nemala len problémy s AF a olejom na snímači.  No privádza ma to na otázku: trpí týmto aj (aktuálne najvyšší) D7100?

D7100

V diskusii Nikon D5300 a rozdvojení obrazu sa jeho majiteľ snažil dokázať že nie, tým že ukázal niekoľko záberov na uvedených časoch. Vyššie modely ale majú iný synchro-čas (D7100 1/320s) a podľa “teórie roztrasenia prvou lamelou” by sa teda mal problém najviac prejavovať na tomto čase (u lowendov to bolo práve 1/200s).

Z dpreview záberov ma zaujal tento, keďže sa mi zdá, že tam tiež vidno zdvojenie:

Neostrosť u D7100 pri 1/320s

Neostrosť u D7100 pri 1/320s

Ako je možné že recenent publikoval takýto záber? Možno si neostrosť na stenách a zábradlí nevšimol a rozmazanie na hlavnom objekte vidno nebolo (akoby sa pohyboval presne v smere roztrasenia).

Ešte raz o D7000 – lepšie fotky po prechode na bezzrkadlovku?

Tu len zacitujem z jednej diskusie:

  • Praštil jsem s Nikonem D7000 a pár slušnými objektivy (Sigma 17-50/2.8, N50/1.4, N85/1.8, Tamron 90/2.8 ), když jsem opakovaně řešil problémy s nepřesným AF na vzdálenost 3m a více.
  • Zvažoval jsem Sony a Fuji, rozhodl jsem se pro Fuji a jsem spokojen.
  • Když jsem se podíval na své starší fotky focené DSLR, vidím jednoznačný posun k lepší technické kvalitě. A mám za to, že významná většina lidí, co přešla na bezzrcátka, to tak má – proč by se jinak zbavovali DSLR, které jsou ještě dnes většinou amatérských fotografů brány jako to nejlepší, co se dá za rozumný peníz pořídit?

 

Neostrosť u Canonov

V recenziách Canonov sa podobná neostrosť takmer nikdy nespomína (*)(**).
To ale neznamená že neexistuje.

70D

Minimálne piati čerstvý majitelia 70D sa v diskusii na digimanii sťažovali na zhoršenú kvalitu výsledných záberov. Prvý popisoval zlé ostrenie:

Co sa tyka toho problemu s ostrenim, uz som toho precital tolko, ze sa v tych informaciach zacinam stracat. Ako pisete, nemusi to byt chyba priamo ostrenia. Ja osobne ale mam napr pocit, ze ten fotak ma lepsie a horsie dni. V pondeli “trafi” focus u 20 fotiek zo 100, v utorok u 40 fotiek zo 100, ve stredu u 5 zo 100. Kazdopadne u mna snimek neni neostry po cele plose. Jednou je to BF, jednou FF. Ale vzdy nieco ostre je. Len nie to co chcem ja 😀

Druhý nevedel určiť ani príčinu:

Já vím špatně se to popisuje, ono to není vždy a ne se všemi objektivy. Já hledal problém skoro půl roku, nedělal jsem nic jen chodil a dělal zkušební snímky.Nějakou závislost si mi nepodařilo najít, jenom vím, že tam někde není něco v pořádku. Co a proč, to nedokážu definovat.Před tím jsem fotil s 60D a žádné takové problémy jsem nepozoroval, naopak, kam jsem zaostřil tam to bylo i na nejnižší clonu. Proto po přechodu na 70D přišlo velké zklamání. Ten foťák se chová nevypočítatelně a dopředu člověk neví, co z něj vyleze. Styl focení u mě zůstal stejný, takže vylučuji chybu fotografa, přece jen už nějaký rok fotím.

tretí popisuje problém s “ukladaním dát”:

Mám také problém s tímto přístrojem. Po prvotním nadšení přišlo hořké rozčarování. Celou dobu jsem myslel, že chyba je ve mně, ale následnými testy a pokusy jsem se utvrdil v tom, že 70D má těžké problémy s ostřením resp. uložením dat na médium. Obraz, který vidím v hledáčku nebo na displeji je OK, ale ten co se uloží na kartu je prostě k zblití

V nemecku kvôli problémom s týmto foťákom vznikla dokonca petícia: Canon 70D – Autofokus-Mängel – Für eine ehrliche Stellungnahme von CANON

Keďže zábery cez LiveView u nich boli lepšie ako cez optický hľadáčik, tiež ich mohla spôsobovať uzávierka (ktorá sa v LiveView neprejavuje), no zrejme tých problémov tam bolo viac.

Počas tej diskusie sa ale objavilo niekoľko ďalších dôvodov:

  • zaostrovanie zrkadloviek je závislé aj od typu/farby svetla
    (ak je indoor OK, outdoor už nemusí)
  • keďže je závislé na dni v týždni, zrejme je závislé aj od okolitej teploty, ako to spomínali na imaging-resources (že teplom sa veci rozťahujú a tak sa môže vychýliť AF modul)
  • v odkaze je dokonca popisované že zaostrovacie body vôbec nemusia mieriť tam kde si to fotograf myslí – čo bolo demonštrované na takomto obrázku:
vadné zaostrovacie body

vadné zaostrovacie body

Poučenie z reklamácie 70D

Po naťahovačkách s reklamáciami a popísaní niekoľkých strán diskusie (s odkazmi na ďalšie a ďalšie problémy a výskyty), bolo už aj vrátenie vadnej zrkadlovky považované za úspech:

tak celá story dopadla velmi dobře .. napsali zprávu o neopravitelnosti a .. přijali žádost o odstoupení od smlouvy. Jsem rád, že se to nemuselo řešit jinak ale vše dopadlo rozumně.

Z uvedeného príbehu bolo vidno, že problémy zrkadloviek tu naozaj sú. A ich riešenie nie je jednoduché. Zacitujem ešte zopár rád priamo z diskusie:

Díky všem, kteří mi pomohli – ať už radami, nebo aspoň psychicky. Mám z toho pár ponaučení:
1. i když vám někdo tady (nebo jinde) na fóru tvrdí, že problém není ve foťáku, ale ve vás – nemusí mít pravdu 🙂
2. pokud 1 objektiv ostří na 2 tělech parádně a na 3. špatně, tak je zřejmě chyba v tom 3. těle a ne v levné 50 1.8 II
3. dejte na svůj instinkt – když se vám zdá něco špatně, tak to klidně špatně může být
4. vytrvejte – i když vám před tím tvrdí, že je něco špatně ale už je to opraveno, pak že je vše v pořádku (ale ono stále není) nevzdávejte se! Já uspěl až se sedmou reklamací, ikdyž mi přitom v předchozích vyjádřeních napsali, že fotoaparát je ok.
5. je jedno čím fotíte, ale musí vás to hlavně bavit.

 7D mark II

(*) Síce som napísal, že recenzenti problémy s neostrosťou nespomínajú, neznamená to že sa s ňou nestretávajú.

Ako príklad uvediem video s porovnaním Samsungu NX1 vs 7D mark II: podľa recenzenta sa niektorí používatelia sťažovali na “soft focus on AI servo”. Rovnaký problém mal aj on s prvým telom čo mal, no druhé už fungovalo lepšie.

Gancovina: V recenziách sú výsledky len toho najlepšieho kusu (Ukáž / Skry)

Nehovorí o tom ale ako o probléme (keďže celé video je skôr pozitívne), len radí záujemcom aby si najprv skontrolovali či zaostruje správne. Nový foťák nemal mať potrebu doladenia microadjustmentu. Cituje priamo manuál výrobcu, že by to tak nemalo byť:

All Canon lenses and cameras are built to tight manufacturing tolerances that assure consistently satisfactory performance from one lens and camera body to the next.

Ak nová zrkadlovka zaostruje zle, treba ju dať vyreklamovať, alebo vyskúšať inú kópiu.

Neostrá časť záberu alebo nepresný AF?

Spomínaný recenzent nie je sám, kto mal problémy. Narazil som aj na jednu v diskusiu (prvý odkaz pri vyhľadávaní “soft focus 7d mark ii”) so sťažnosťou, že u volejbalu je vrchná časť OK, no spodná je neostrá:

The focusing system seemed to be quick and responsive but in editing I had to toss a lot. Even players that were serving, which should have been an easy target for the autofocus system, were often a little fuzzy. I had a lot of sharp balls or hands and out of focus faces.

Podľa spomínaného popisu to u neho ale nevypadá na chybu ostrenia (hoci to v recenzii demonštruje aj na zle zaostrenom statickom zábere), ale skôr roztrasenie polovičky záberu, podobné ako mala D3300. On ale fotil na čase 1/800 s.

600D

Ani foťák, ktorý spočiatku funguje správne, nemusí takto fungovať stále.

Zaujímavý problém sa rieši v diskusii Nutnost pravidelného seřízení ostření levných zrcadlovek?

Mám Canon 600D od prosince 2013 a loni v květnu byl v servisu, jelikož ostřil špatně přes hledáček. Servis uznal závadu a seřídil zaostřovací rovinu AF systému a zrcadla. Poté bylo vše v pořádku až do prosince, kdy se ten samý problém vrátil. Znovu jsem tedy navštívil servis a žádal o důkladnější prověření nejen závady, ale také proč si nedokázal seřízení udržet .. tak mi bylo řečeno, že tyto levné amatérské zrcadlovky potřebují seřízení často, jelikož se mohou rozladit používáním, otřesy, nebo extrémními výkyvy teplot. Podotýkám, že zrcadlovku nosím v polstrované brašně a chovám se k ní, jako k modle. Canon se k tomu postavil tak, že slova servisu jen potvrdil a že zákazník si musí vybrat fotoaparát také s tím, jaký servis je schopný mu zajistit a že pro náročné zákazníky doporučují např. 5D mk III, nebo 7D mkII.

Z diskusie vyplýva, že takéto problémy sú u (lacných) zrkadloviek bežné. Aby proste mohli (cenovo) konkurovať bezzrkadlovkám, ich kvalita je mizerná. Spoliehajú sa na to že si ich problémy bežný zákazník nevšimne, alebo ich nebude riešiť:

Levnější těla si většinou kupují lidé, u nichž se předpokládá, že pravděpodobně přehlédnou nějaký ten nedostatek a pro těch pár, co to budou hrotit, je tu servis na jejich dočasné uchlácholení. 😉
Je to jeden z důvodů, proč bych si od “velkých dvou” zrcadlovku nekoupil.

A ak bude, majú na to pripravené “argumenty”:

Oni mi napsali, že jelikož jsou seřízení běžným postupem, tak je nelze považovat za reklamaci jako takovou, protože používáním přístroje dochází postupem času k jistému opotřebení – ochození, zanesení dílů, kdy na přístroj mají vliv i třeba právě teplotní extrémy a jiné fyzikální vlivy.
Takže s 3x v servisu asi nepochodím 🙁

Nie. Nie je to bežný postup. Jedno nastavenie objektívu stálo brácha 50 eur + 80 kilometrov autom. A ani to nestačilo. Tak objektív reklamoval a po 3 reklamáciách si vypýtal späť peniaze.

60D

Ešte v roku 2012 som pri diskutovaní použil aj zábery zo 60D. Napríklad tento:

roztraseny záber zo 60D (celý)

Záber zo 60D, odfotený s časom 1/250 sekundy

roztraseny záber zo 60D (zmenšený výrez)

zmenšený výrez, na ktorom vidno neostrosť

Chcel som vtedy na nich len predviesť nižší DR (keďže je na nich aj nevesta v bielom s otcom v čiernom). No až po rokoch som si všimol, že ten záber je roztrasený. A že bol odfotený na kritickom čase.

Problémy (uzávierky?) teda mohla mať aj 60D (o ktorej v predchádzajúcej diskusii v porovnaní so 70D tvrdili že je dokonalá), len sa to ignorovalo.

Dodatok 25.1.2015: pozrel som si aj ostatné 2 zábery, priložené do tej diskusie (fotené na ISO 250, F/9 a 32 mm, ale s rôznymi časmi) a záber na 1/640s je rádovo ostrejší ako ten na 1/250s!
Oba by mali byť rovnako ostré, keďže boli fotené na bezpečnom čase.

500D

Môj úplne prvý publikovaný záber zo zrkadlovky bol tiež roztrasený.
Chcel som v ňom zachrániť prepaly (za pomoci RAW), no aby mi diskutujúci dokázali, že neviem fotiť, všimli si roztrasenie.
Záber bol robený na priorite clony, foťák zvolil ISO 125, teda ja ako fotograf som nebol v tomto prípade ten najpodstatnejší. Aj preto, lebo tento záber bol robený na čase, ktorý by stabilizácia mala udržať.

Spôsobila túto neostrosť stabilizácia, uzávierka, fotograf alebo sklopené zrkadlo? Alebo kombinácia týchto faktorov? Toto sa už nedozvieme. Jediné, čo je isté je, že problém tam naozaj bol.

Dodatok 1.2.2015: keď som porovnával kvalitu seťáku s pevnou 50-kou a priložil do diskusie, ozvali sa tiež hlasy typu “nevieš fotiť, zaostril si na snehovú vločku a nie na les v pozadí”. Bola to ale moja chyba? Vtedy som si spomenul že podobne neostrú krajinku (čo mi posilal brácho mailom) som už do diskusie priložil. Aj tam to bolo pozadie neostré a popredie ostrejšie, záber bol tiež fotený na maximálnom zoome: akoby foťák nevedel zaostriť “na nekonečno”.

Bol to problém tela? Objektívu?  Alebo len kombinácie telo+objektív a stačilo to doladiť?
Asi objektívu: raz som bol pri tom ako ho reklamoval. Už ho tam poznali…

5DS

V recenzii 5DS na dpreview recenzenti preskúmali aj vplyv expozičného času na ostrosť. Venovali tomu celú kapitolu Mirror and Shutter-Induced Shock. Podľa ich zistení sa roztrasenie prejavuje skôr u kratších časoch, hlavne okolo 1/60 sekundy.

canon 5DS: porovnanie ostrosti optického hľadáčika a LiveView

Canon 5DS: porovnanie ostrosti optického hľadáčika a LiveView

Kto teda chce u zrkadloviek využiť všetky ich megapixely, ma by s ňou fotiť ako s bezzrkadlovkou, teda cez displej 😀

Úmyselné spomalenie?

recenzii novej 50-megapixelovej zrkadlovky bola medzi zápormi aj “prodleva od zmáčknutí spouště”. Je naozaj najnovší foťák pomalší ako staršie? Prečo?
Môžu za to zvýšené nároky na kvalitu?

Oneskorenie spúšte (Shutter Response) je merané napríklad na imaging-resources:

  • nameraná hodnota pre “Full Autofocus Single-point” (čas pri správnom zaostrení objektívu) u 5DS (0.268 sekundy) je naozaj rádovo väčšia ako u 70D (0.075 sekundy)
  • je zaujímavé, že spomalenie nastalo aj u 7D mark II (0.249 sekundy) v porovnaní s 5 rokov staršou 7D (0.131 sekundy)

Z nameraných hodnôt pre 70D je zjavné, že pre Canon nie je problém spraviť foťák s bleskovými reakciami. Napriek tomu majú najnovšie zrkadlovky asi štvrť-sekundové oneskorenie spúšte.
U 70D boli zároveň reportované aj výrazné problémy s ostrosťou, keď sa používa ako zrkadlovka (kedy z princípu môže nastať roztrasenie mechanickými súčiastkami).
Pri použití ako bezzrkadlovka (cez LiveView) tieto problémy nenastávajú.

Vyzerá to tak, že zrkadlovky sú dnes zámerne spomaľované.
Aj najnovšia/najmodernejšia 7D mark II je citeľne pomalšia ako pôvodná 7D. Pravdepodobne kvôli zvýšeným nárokom na ostrosť (na ktoré má zrkadlovkový princíp fotenia negatívny vplyv).

 

6D

Z neostrosti môže byť obviňovaný aj objektív

Napríklad v prípade diskusie “záření” – vlastnost sigmy 35 1.4 A?

Zdravím, vlastním sigmu 35 1.4 a všiml jsem si jedné věci. Někdy fotky nejsou ostré a všechno jakoby rozmazaně svítilo. Tady je jeden příklad:
https://www.flickr.com/gp/50255110@N02/2ijZKq
Nevíte čím to může být? Je špatný obejktiv, nebo slunce do něj svítilo, něco s ostřením?

V ďalšom popise tvrdí že sa to prejavuje za silného svetla a hlavne na nízkych clonách, v interiéri nie.

Fotka bola fotená na F/2, kvôli neostrosti na nej nejde presne určiť miesto zaostrenia.
Záber bol ale fotený na ISO 50, teda v móde kedy sa najviac prejavujú prepaly vo svetlách (a najviac ovplyvnia fotku).

Uvedený problém vypadá podobne ako zdvojený obraz u D5300, ale tento záber bol fotený na čase 1/1600 sekundy.
Prejavoval sa len na prechodoch zo svetlých do tmavých oblastí, v smere doľava-hore (uzávierka sa vlastne podobným smerom pohybuje). Záber bol určite fotený cez hľadáčik, takže túto neostrosť mohlo spôsobiť aj sklopenie zrkadla.
Napadá ma aj, že problém môže spôsobiť aj nekompatibilita tela s objektívom (napríklad nevhodné načasovanie mechanických funkcií).

Keď ani reklamácia nepomôže

Reklamácie na zrkadlovky (a ich objektívy) sa množia. Niekoľkokrát som sa dočítal že problémy s ostrosťou (a zrkadlovkami celkovo) je vôbec problém aj vyreklamovať. Dokonca aj u FF, ktorý nestojí len pár stoviek. Vo facebookovej skupine Čo potrebuje fotograf objavila takáto otázka:

Prosim o radu! Odniesol som do servisu 6D, ktore ostri dobre iba cez liveview, ale cez hladacik, nie.
Mam asi 200 fotografii zo stativu na rozne objekty kde som spravil jednu foto cez hladacik a druhu cez liveview.
Z Prolaika.mi odpisali, ze je to v norme k danemu telu s ich testovanou 85kou objektivom.
Ja som to skusal na 6tich objektivoch a vsetky fotky do kosa.

Zopár úryvkov z diskusie:

  • ale ty máš v poslednom čase akosi “šťastie” na fototechniku. Najprv Tamron 24-70 a teraz 6D
  • No problem bol, ze som to zvaloval na Tamron cely cas, kedze je to moj objektiv v 70%. Tamron som zobral druhy a ten isty problem, tak mi vysvitlo. Pravdaze tamron som dal nakalibrovat v servise v Prahe a bolo tam daco.
  • To si riešil zarukou alebo normálnym platením servisom ?
  • Servis v zaruke, neskor sem postnem fotky. Ale normalne ma vyfakovali.
  • ach mna takto vyfakli s mesacnym objektivom, ktory sa proste pokazil, prestal ostrit – neostril vobec, povedali mi, ze mi spadol a nazdar, viac sa so mnou nebavili. Pritom viem, ze mi na milion percent nespadol! Novy objektiv, mesiac stary. Potom neviem naco je ta zaruka, ked si proste vymyslia vyhovorku a dovi.
  • mam ten isty problem na 6D. V prolaike ze ide o chybu objektivu, mam 85ku. Prejavuje sa to vsak aj pri inych objektivoch. Cele zle v tej prolaike
  • uz pocujem asi 7ho cloveka co ma problemy s ostrenim na 6d
  • O problem nejde, ale o to, ze ho ani nechcu riesit. Odpalkovanie, ze je to vporiadku im uplne postacuje.
  • Dobre vediet ze nekupovat 6D ,,,za 11 rokov co fotim som vystridal mrte fotakov a tieto nove sracky to uz len treba nastavovat ..mikroadjustment sem a tam ..a podobne voloviny…mam 5d mark2 a asi 5 objektivov a vsetko foti ako ma a je brutal ostre kde to ma byt a ani neviem kde sa nastavuju nejake mikroadjustment a ci to vobec 5d mark2 ma …dnesne rychlo vymyslene a vyrobene fotkay maju stale nejaky problem s ostrenim ..ja by som to vysmaril do kosa… a ze povolena odchylka? To co za dementov tam pracuje
  • Mam ten isty problem na 550d aj na 450d… liveview fotky mam ostre, viewfinder fotky rozmazane a mam tiez test shoty zo stativu a s remote triggerom… Zvlastne.
  • prednedavnom u nas bol chlapik co mal rovnaky problem na… amaterskej zrkadlovke. Je to zaujimavy jav

Štandardné problémy s AF

(**) Problémy s FF a BF sú bežné a berú sa už ako normálna vec.

Ako vidno z predchádzajúcej kapitoly, už sa to ani nerieši cez diskusie, ale priamo microadjustmentom, prípadne u lacnejších tiel ktoré ho nemajú sa nabehne do servisu s požiadavkou na vyladenie AF, alebo v prípade keď ani toto nepomáha, tak nastupuje reklamačné konanie.

Až keď toto zlyhá, tak sa o tom dá dočítať, alebo to zaznie len tak mimochodom:

D7100 s objektivom som im poslal prvy krat kvoli BF, vratil sa mi s FF. Na druhy pokus nastavili stredny bod, ale nefunguju vedlajsie. Tak tam isiel treti krat. Nie som sam s takou skusenostou.

Dodatok 18.4.2015: po tretej reklamácii vraj už bol problém odstránený
(lebo vtedy už treba vrátiť peniaze, ak by sa reklamácia potvrdila)

Takisto (až) po vydaní nového modelu sa dá dočítať, že ten starší nebol až taký dokonalý:

Tak dnes dorazila D7200, zatial len orve dojmy:
– po niekolkych mesicoch od predaja D7100 konecne nieco poriadne do ruky 🙂
– prve co som hned otestoval bolo ostrenie na krajne AF body cez hladacik…nastastie to vyzera OK. Kym moja byvala D7100 mala left focus issue a nepomohol tomu ani servis v Prahe

Takže nielen obyčajné AF a BF, ktoré by sa dalo jednoducho naladiť.

Existujú aj iné problémy:

  • po nastavení AF nablízko sa môže rozladiť presnosť ostrenia na diaľku a naopak.
    • bráchovi takto po 3 reklamáciách vrátili peniaze za objektív (Sigma 50mm F/1.4)
  • objektív môže mať FF na wide a BF na tele
    • na jeho 60D tak fungoval Tamron 17-50 F/2.8
  • po nastavení stredového bodu môžu byť nepresné krajné (spomínané v prvej citácii)
  • zle ostriť môžu aj zaostrovacie body len na jednej strane (spomínané v druhej citácii)

 Roztrasenie zrkadlom

Vibrácie, ktoré môže spôsobiť sklopenie zrkadla je tiež problém, ktorý treba riešiť.

Na čiastočnú elimináciu jeho účinkov (hlavne na statíve) sa používa predsklopenie zrkadla.
(na dosiahnutie maximálnej ostrosti je aj tak najlepšie úplne sa vyhnúť všetkému mechanickému a používať LiveView: Kamarádova rada)

Najlacnejšie Nikony ale túto možnosť (predsklopenie zrkadla) nemajú (ani bracketing).

Tak dneska uz jsem chtel s D3200 fakt uz slehnout. S tim fotakem NEJDE fotit ze stativu s teleobjektivem na casy pod cca 1/100s. Tedy pokud nemate zrovna stativ koncipovany na RED ONE. Proc kruci prde, kdyz chybi tak banalni vec, jako je predsklopeni zrcatka, tam alespon nedaj automaticke predsklopeni pri odpaleni pres infra spoust??? Jak je ten fotak lehkej, tak proste to svihnuti zrcatka jej rozvibruje a neni sance na 200mm ohnisko mit ostrou fotku bez pohybove neostrosti. D700 – absolutne bez problemu, i BEZ predsklopeni. A to dela dvakrat vetsi kraval.

Podotykam, ze se fotaku nedotykam, exponuju na 10s samospoust. Presto udelat ostrou fotku ze stativu z telete je primo nadlidsky ukol s D3200.

Osobne si myslím, že aj na D700 nejaké roztrasenie bolo, ale prejavilo sa menej, lebo má len 12 megapixelov (a je to FF). U 32 megapixelového APS-C snímača je samotný jeden pixel teda niekoľkonásobne menší a tak sa u neho skôr môže prejaviť toto roztrasenie. Má teda omnoho väčšie nároky.

Prečo sa Sigma rozhodla radšej pre bezzrkadlovky ako zrkadlovky

Od 23.2.2016 už aj Sigma produkuje bezzrkadlovky: vydala modely s APS-C a APS-H (väčším) snímačom. Prečo bezzrkadlovky, hoci predtým vyrábali zrkadlovky?
Vysvetlili v interview na imaging-resources:

  • Dave Etchells/Imaging Resource: We’re really surprised and excited by your newmirrorless cameras. That was a big surprise. We had no idea you were working on them, and they’ve generated a lot of interest and debate with our readers. Can you give us some background on why you decided to get into the mirrorless market?
  • Kazuto Yamaki/Sigma: I was also surprised at the response from the customers. Actually, it was quite a natural decision for us, because when we started the project we discussed what the camera for the next generation should be. And we discussed what is the advantage of [our cameras]. And of course, it’s the Foveon X3 sensor. It’s a very sharp image, and very crisp per-pixel. A small focus error in the image would be very visible, though, because the sharpness per pixel is quite high for our camera. Sothere are many advantages [for a mirrorless camera over a DSLR]. The [lower] focus accuracy and mirror shock [of a DSLR], does not exist in the mirrorless system. So we decided to go to mirrorless.

Voľný preklad: keďže náš snímač produkuje veľmi ostré per-pixel výstup a tak sa u nich prejaví každý problém (napr. u zrkadloviek existuje roztrasenie snímačom a majú menšiu presnosť AF), rozhodli sme sa pre bezzrkadlovky.

 

Záver

Problémy s neostrosťou sú u DSLR už z princípu omnoho častejšie ako u CSC.
(a to som v tomto článku nespomínal ich problémy s objektívami, ktoré sa riešia najčastejšie, ani mechanické problémy: posledné aféry boli fŕkanie oleja na snímač a odlesky AF modulu)

Jediným známym problémom bezzrkadlovkových tiel bolo roztrasenie uzávierkou, no toto už v novších modeloch vďaka EFSC nenastáva.

U zrkadloviek ale môže naraz spôsobovať neostrosť ešte niekoľko ďalších faktorov, ktoré sa z princípu nachádzajú len u nich (sklopenie zrkadla, externý AF, menšia presnosť PDAF, nekompatibilita objektívov, FF/BF). Tieto problémy v praxi častokrát aj nastávajú a potom ich treba riešiť. Keďže ale týchto dôvodov môže byť viac, nemusí byť jednoduché určiť čo presne ich spôsobuje.

Recenzenti preto takéto problémy v recenziách nespomínajú. Keďže nenastávajú vždy (len za určitých podmienok) a občas ich je ťažko odlíšiť od neostrosti samotného objektívu, buď ich ignorujú, považujú chyby foťáku za náhodu alebo vlastné chyby, alebo sa proste neodvážia napísať niečo pred čím aj ostatní recenzenti zatvárajú oči.

Hoci sa zatiaľ ohľadom roztrasenia objavili recenzie spomínajúce problémy len u lacných Nikonov, problémy sú aj u zrkadloviek Canonu. Koncom roka 2015 sa tomuto konečne začali venovať aspoň na dpreview (v recenzii 5DS sa spomína aj vplyv exp. času na ostrosť u D810).

Príčiny neostrostí u zrkadloviek (vďaka CSC, ktoré ich riešia) už nie je možné ignorovať.
Výrobcovia zrkadloviek sú si toho vedomí, preto bola napríklad novým Nikonom pridaná EFSC a vylepšili mechanizmus uzávierky. Vznikol už aj patent na automatický microadjustment. No z princípu vždy sa u nich budú vyskytovať mechanické súčiastky, ktoré môžu spôsobovať problémy. Podľa meraní oneskorenia spúšte to dokonca vypadá, že sú kvôli tomu najnovšie modely zámerne spomaľované!

Zrkadlovky proste nie sú dokonalé. Ich výrobcovia o tom vedia, ale už z princípu s tým moc spraviť nemôžu. No ale stále im prinášajú zisk, preto ich aj naďalej predávajú.
Reklamácie musia riešiť denne. S ich “odpálkovaním” majú omnoho viac skúseností.
Sú v omnoho lepšej pozícii ako obyčajný zákazníci, ktorý u iných výrobkov takéto problémy až tak často riešiť nemusia: vedia ako ich uchlácholiť (“veď je to v norme”), klamstvom odradiť od ďalších kôl reklamovania (“prístroj bol nastavený a funguje”), vedia čo na BFU platí a že si radšej “budú  klamať sami sebe” ako by uznali, že ich “milášek” má aj chyby. No nie všetci.

V uvedenej diskusie o 70D si nakoniec dvaja “bývalý zrkadlovkári” kúpili bezzrkadlovku Olympus (hoci si museli zvyknúť na zmenu, teraz už sú spokojný). S odôvodnením:

Canon už nechci, moc mu nevěřím. Neříkám, že to jsou špatné foťáky, ale nějak jsem v ně ztratil důvěru.

Gancovina: A čo bude ďalej? (Ukáž / Skry)

Postreh na záver: o bežných problémoch zrkadloviek sa len tak ľahko nedočítate.
No mám pocit že sa s nimi stretne každý, kto si ju kúpi a s fotením to myslí aspoň trošku vážne.

16 názorov na “Zvýšené nároky na ostrosť (alebo: problémy zrkadloviek)

  1. DUDISKO

    “Chcel som vtedy na nich len predviesť nižší DR (keďže je na nich aj nevesta v bielom s otcom v čiernom). No až po rokoch som si všimol, že ten záber je roztrasený. A že bol odfotený na kritickom čase.”

    je jeden z 900 fotiek.. a preto ty pako lebo som to cvakol za chôdze keď som pred nimi cúval a mal som blesk a mal som nastavený manuál čo som fotil dnu a nestihol som si to prestaviť.. normálne roztrasenie pohybom – fotografova chyba.. ale foto som nechal lebo Katka chcela všetky.. chápeš.. ostatné si prečítam potom.. len som zbadal svoje foto..

    už som ti raz povedal, aby si moje fotky nepoužíval.. keď ešte na nich proklamuješ svoje výmysly na ktoré si nefotil a nevieš ako vznikli.. a prečo sú také..

    inak.. prešiel som si všetky fotky a narátal som iba pár nie na 100% ale vybral si najhoršiu.. gratulujem.. naozaj mi už prídeš ako demagóg..

    priznaj odpad z futbalu so svojou technikou.. bolo cca 10% dobrých.. ja asi pol percenta zlých z tej svadby.. to aby bolo jasné..

    a už som sa fakt nasral..

    1. Ganec Autor

      vybral si najhoršiu.. gratulujem

      to bola úplná náhoda; po rokoch som na ňu narazil len preto, lebo sa mi minula kvóta na digiarene a tak som si pozrel najväčšie prílohy (dajú sa usporiadať podľa veľkosti). Vôbec som sa nehľadal tú najhoršiu.

      V tej starej diskusii som vtedy dal 3 fotky; u ktorých sme vôbec neriešili ostrosť. Môžeš skontrolovať…

      Schválne si pozri aj ostatné dve: obe sú na 32mm, F9 a ISO 250, len jedna je na 1/250s a druhá na 1/640s. Mali by byť rovnako ostré (keďže sú fotené na bezpečnom čase), no tá na kritickom čase je omnoho menej ostrá!

      1. Ganec Autor

        Ten futbal budem spracovávať možno o pol roka (ak vôbec). No správne zaostrených bolo asi tak 50%.
        Problémy boli skôr s kompozíciou: tým že som fotil pevným sklom, u záberoch z diaľky by bolo treba ešte orezávať, zblízka sa mi občas do záberu nevošiel ani celý hráč. Už som písal že zoom je na futbal lepší.
        Ďalšia vec sú tie správne momentky (ako u každého športu)…

  2. DUDISKO

    prečítal som.. divím sa.. ale nechám to tak..
    500D a prvý záber s tvojimi schopnosťami a 1/25s .. pripíš to uzávierke..
    je mi smutno..

    1. Ganec Autor

      Neviem čo to spôsobilo, veď to tam aj píšem.

      Asi si si nepozrel ten odkaz na recenziu D810, ale na tom čase je u nej pri fotení na výšku najnižšia ostrosť:
      null
      Možno aj ten čas je niečím kritický…

  3. Watarin

    Děkuji Ganec za výborné analýzy. Už mně došla trpělivost s Nikony – měl jsem D5100, D5300 a vážně jsem uvažoval o koupi D750 (mám ještě 3 objektivy ff). Vše ostatní jsem prodal právě z důvodů problémů s ostřením, změna clony posune zaostřovací rovinu stejně tak měna ohniskové vzdálenosti , objektivy měly téměř každý jinou rovinu zaostření (včetně bájné 17-55), na portrétech a detailech se to bohužel projevovalo. Zkoušel jsem D750 se 3 objektivy ( dva nikony(24-80, 24-120 a jeden Tamron 24-70) opět změna ohniska a zaclonění má vliv na rovinu ostrosti i když zde je možné mikronastavení pro každý objetkiv, ale pouze pro určitou hodnotu. Přestala mě bavit hra na optika, a tak jsem se rozhodl pro Fuji XT1, zhledem k tomu, že ostří na snímací senzor, měly by být tyto nedostatky eliminovány, ostatní drobnosti mu rád odpustí. možná také proto se komentáře rozplývají nad kvalitou ostrosti snímků XT1. Ještě jednou děkuji za Tvůj čas.

    1. Watarin

      Ještě doplňuji předchozí text: některé neostrosti jsem si nedokázal vysvětlit – roztřepání a posunutí obrazu při určitých časech. K těm levným zrcadlovkám Nikon: ostřící snímač lze posouvat mechanicky imbusovým klíčkem pod zrcátkem na pravé straně, ale pouze pro jeden objektiv a jednu vzdálenost, takže celkem neřešitelné, nastavíte jeden pevný objektiv na portrét a pak zjistíte že dlouhá ohniska jsou úplně mimo. Hodně práce a nervů, tak doufám, že období těchto problémů bude jen historií.
      Manželka má Olympus OMD5, obrazová kvalita je samozřejmě horší i vzhledem k velikosti snímače, ale zaostřeno má tam, kde potřebuje.

      1. Ganec Autor

        To som nevedel že sa AF modul dá tak jednoducho mechanicky nastaviť.
        No keďže sa tým môže rozladiť úplne, je toto riešenie skôr kontraproduktívne…

        1. watarin

          Ahoj, posílám dva odkazy, jeden ukazuje schéma průchodu světla objektivem, z něj je patrné umístění AF snímače, druhý je návod (více než svérázný, ale skutečně fungující) z youtube. Nastavením jednoho objektivu můžeš trochu zhoršit situaci u druhého. Mikro adjustment AF u vyšších tříd se provádí malým natočením vačky krokovým motorkem a uložením polohy do paměti k tomu kterému objektivu. Bohužel u d5300 (zkoušel jsem jich více v prodejně Megapixelu) jsem zjistil, že se skutečně liší s různými objetivy, v LV vycházely všechny stejně dobře, ale jakmile se ostřilo PD, tak byly rozdíly v rovině zaostření v případech na svislo a vodorovně. Asi to kupujícím této kategorie DSLR nevadí. Mně to zejména u portrétů vadí, jestli je zaostřeno na zornici nebo na nos, a to nemluvím o makru. Na tu zkoušku stačí tisk drobnějšího textu nebo papírový metr z Ikea. Byly překvapeni i prodavači. U zmíněného Oly MD5 se žádné chyby v rovině neobjevují.

  4. george

    Moc pekne zhodnoceni této problematiky. Myslíš, ze d5100 tou neostrosti trpí také?
    Není pak lepší koupit třeba Oly EPL6? Fotky dela luxusní, ikdyž barevne moc saturované…

    Diky
    GG.

  5. sm

    Pred tyzdnom som kupil na fotenie zvery Canon 7D II + 100-400mm II

    Nech robim, co robim, ale nemozem spravit ostrejsiu fotku nez s kombinaciou Sigma 50-500mm + Sony A6000

    potom som nasiel tento skvely clanok, ktory ma zaujal

    takze este jeden pokus a vraciam canon spat a pekne kupim Panasonic GX8 + Leica 100-400mm

    🙂

    1. sm

      P.S. Uz sa tesim na ostrejsie fotky, 4k video, elektronicky hladacik, lepsie ovladanie, polohovatelny a dotykovy displej, vacsie mnozstvo funkcii, IBIS, nepocutelnu zavierku a polovicne rozmery+vahu 😀 😀 😀

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *