Keďže občas dopíšem nejakú kapitolu do starších článkov, rozhodol som sa, že jej text zobrazím zároveň aj v tomto osobitnom článku (pre doplnené kapitoly klikni “Pokračovať v čítaní”).
Na hlavnej stránke zobrazím len odkazy (pre zobrazenie celých článkov klikni na ich odkaz).
(Správne) držanie bezzrkadlovky (porovnanie s DSLR)
21.9.2015: pridané 3 obrázky OK/NOOK držania, PS 2 a kapitola neskúsení amatéri
Výhody bezzrkadloviek a microFourThirds formátu (článok v hlavnom menu)
21.6.2015: doplnených ďalších (asi) 13 drobností do kapitoly 20
Je mFT systém (Olympusy/Panasonicy) drahý? Ani moc nie… (z 3. 2. 2015)
16. 5. 2015: nová kapitola Softwarové korekcie
Závisí rozmazanie pozadia objektu od veľkosti snímača? (z 3. 5. 2015)
14. 5. 2015: doplnená kapitola
“Rovnaký objekt, clona a ekvivalentná ohnisková vzdialenosť, rôzne snímače”
Preostrovanie bezzrkadloviek: tracking vs AF-C (z 8. 6. 2014)
10. 5. 2015: doplnená kapitola “Je zložité fotiť pohyb?”
[článok publikovaný v 8. 6. 2014, kapitola doplnená 10. 5. 2015, klikni na názov článku]
Preostrovanie bezzrkadloviek: tracking vs AF-C
Je zložité fotiť pohyb?
Podľa vyjadrenia z roku 2013, s bezzrkadlovkami je fotenie športu nemožné, keďže nezvládajú preostrovať ani pri chôdzi. Nielen ony, ale aj zrkadlovky s tým majú problém:
lidi v chůzi fotografuji celkem pravidelně .. Někdy vyfotím celou kráčející postavu a někdy třeba jen od pasu nahorů, ale ono je samozřejmě vidět, že je to v chůzi.
Pokud uděláte hloubku ostrosti tak 20 cm, tak za 0,1 sekundy se kráčející člověk pohne asi o 14 cm, takže za 0,1 sekundy nekontinuálního ostření máte zkažený záběr.
Když jsem zkoušel bezzrcadlovky, tak v téhle úloze se zcela běžně sekly tak o 20-50 cm pokud vůbec zaostřily.
Udržet pro sérii fotek rovinu ostrosti PROTI VÁM kráčejícího člověka spolehlivě na obličeji tak, aby na snímku byl obličej nebo oči (podle výřezu celá postava – torzo), to nezvládne ani každá zrcadlovka s každým objektivem. Bezzrcátka ostřící kontrastem jsou už bez šance úplně.Tohle tedy bez prediktivního ostření opravdu nejde. Prediktivní ostření potřebuje PDAF. Prediktivní ostření s CDAF je SciFi.
Tak toľko “teória” .. ako to bolo v praxi o rok neskôr?
[článok publikovaný v 3. 5. 2015, kapitola doplnená 14. 5. 2015, klikni na názov článku]
Závisí rozmazanie pozadia objektu od veľkosti snímača?
Jednoduché ako facka.
Zložitejšie je to už, keď sa pomení viacero vstupných parametrov, alebo keď k tomu ešte pridáme nejakú inú podmienku, napríklad rovnaká veľkosť foteného objektu.
Rovnaký objekt, clona a ekvivalentná ohnisková vzdialenosť, rôzne snímače
Najčastejšie sa u rôznych snímačov porovnávajú podobné zábery z hľadiska obsahu:
Približné pozadie u kompaktu na 3x zoome (pre porovnanie pozadia u m4/3 seťáku, prejdi myškou nad obrázkom)
Na uvedenom príklade je zreteľné, že pozadie z 8x menšieho snímača je menej rozmazané.
Ale v tomto prípade je rozdielny nielen snímač, ale aj reálna ohnisková vzdialenosť. Oba tieto faktory zväčšujú/zmenšujú HO a zároveň majú kumulatívny vplyv na rozmazanie pozadia.
Uvedený príklad teda neodpovedá na otázku v nadpise, keďže je rozdielny nielen snímač, ale aj objektív; tento článok je o niečom úplne inom: len o vplyve samotného snímača.
bolo v praxi o rok neskôr?
[článok publikovaný v 3. 2. 2015, kapitola doplnená 16. 5. 2015, klikni na názov kapitoly]
Je mFT systém (Olympusy/Panasonicy) drahý? Ani moc nie…
Ceny mFT objektívov majú ešte rezervy na znižovanie. Aj kvôli možnostiam SW:
Softwarové korekcie (dodatok 16.5)
Okrem teoreticky nižších nákladov kvôli menšej veľkosti, cena u mFT (a vlastne u všetkých bezzrkadloviek) môže byť do budúcna nižšia aj vďaka možnosti nahradiť časť drahej optiky softwarom (píšem “v budúcnosti”, keďže najprv sú nutné výdavky na vývoj).
O možnostiach softwaru som tu dokonca napísal celý článok:
Už teraz sa využíva software na korekciu skreslenia a keby nebolo Photozone, možno by si to ani nikto nevšimol. Sťažovať si na skreslenie (a vlastne teraz už aj na aberáciu) u bezzrkadloviek je teda v dnešnej dobe bezpredmetné.
[článok publikovaný v 9. 12. 2013, kapitola doplnená 14. 6. 2015, klikni na názov kapitoly]
Výhody bezzrkadloviek a microFourThirds formátu – ďalšie výhody (v skratke)
Drobnosti dodané 14.6.2015:
- MILC môžu softwarovo skorigovať skreslenie objektívov už pri fotení
(písal som o tom v súvisiacom článku #13) - stabilizácia snímača u ich stabilizuje aj hľadáčik (u DSLR nie)
- u MILC so stabilizovaným snímačom je vždy stabilizovaný aj “AF senzor”
- u DSLR so stabilizáciou snímača nie je stabilizovaný nikdy
- u DSLR bez stabilizácie snímača nebývajú stabilizované svetelné sklá
- cez hľadáčik sa na snímač môže dostať svetlo a tak spôsobovať odlesky (sťažoval sa majiteľ D7100)
- výsledný záber môže mať iný “bookeh” ako záber v hľadáčiku
- metering snímač môže byť ovplyvnený svetlom horného LCD displeja
- u 5DIII to opravovali čiernou lepiacou páskou:
Canon’s Brilliant Solution to the 5D Mark III Light Leak Issue: Black Tape 🙂
- u 5DIII to opravovali čiernou lepiacou páskou:
- v Panasonicu GH4/G7 je možnosť robiť zábery zo 4K videa (teda rýchlosťou 30 fps)
- predpokladám, že takéto riešenie má budúcnosť, lebo už spracovávanie záberov fotených rýchlosťou 10 fps je príliš pracné (vyberať dobré a mazať zlé zábery) a aj zábery v JPG zaberajú veľa miesta (nie to ešte v RAW)
- má to navyše výhodu v tom, že sa neminie buffer a na výsledky stačí aj menšia karta
- vďaka možnosti menšieho snímača môže u nich existovať skladný objektív so 600 mm EQ
(už na APS-C takéto objektívy vážia približne kilo a pol a sú citeľne drahšie) - vďaka nim existujú “zaplatiteľné” modely čo zvládajú 9+ fps (čo je fakt “game changer”)
- na pozretie fotky netreba “chimping” (oddialenie pohľadu z hľadáčika a pozretie na displej)
- u fotenia prírody môže byť focus peaking využitý aj v hľadáčiku (zo súvisiaceho článku #14)
O vplyve elektronického hľadáčika je tam toho viac. Napríklad:
For me, the EVF simplifies the process of taking pictures and makes it more predictable.
Už som spomínal, že s MILC sa dá rýchlejšie naučiť fotiť:
- existuje o tom aj článok: CSC fotoaparáty – ideálne na učenie (poznámka: celý článok je platený, ale aj v ukážke je to dostatočne vysvetlené)
- naopak, ku cene zrkadlovky je ešte vhodné pripočítať cenu základného kurzu jej ovládania
- no aj po absolvovaní kurzu býva problém s nimi fotiť
(napríklad v diskusii Pár začátečnických dotazů boli zásadné problémy nielen s nesprávnym jasom, ale aj s ostrením)
- no aj po absolvovaní kurzu býva problém s nimi fotiť