Je mFT systém (Olympusy/Panasonicy) drahý? Ani moc nie…

Dodatok 4.2.2015: kapitola o kritike svetelnosti 75-300, 16.5.2015: nová kapitola Softwarové korekcie

Po tom, ako niektoré bezzrkadlovky predbehli zrkadlovky v rýchlosti zaostrenia (a v trackingu už tiež nie je problém), ich najzávažnejším protiargumentom sa stáva cena. Napríklad:

.. když budu posuzovat samotná těla, tak je jednoznačně lepší Olympus. Zkus si ale projít nabídku objektivů a hlavně jejich ceny, tam je situace opačná

Najčastejšie bývajú kritizované:

  • mZuiko 75-300 mm – že je drahší ako napríklad Nikkor 70-300 a má horšiu svetelnosť
  • Lumix 12-35mm a mZuiko 12-40 mm – že stoja takmer toľko ako Nikkor 17-55 F/2.8
  • mZuiko 17 mm F/1.7 – že na to aký je veľký (teda malý) by mal stáť omnoho menej
  • mZuiko 75 mm F/1.8 – že tá cena je nehorázna, vyššia ako u CaNikonu
  • Olympus E-M10, Panasonic GX7  – že stoja viac ako najlacnejšie zrkadlovky, hoci sú menšie
  • absencia lacnej pevnej 50-ky, či ekvivalent (pomalej) 18-105-ky
  • skreslenie v RAW – že je väčšie ako u DSLR objektívov

Sú naozaj drahé? Čo vlastne ponúka konkurencia?

mZuiko 75-300 mm

Pri porovnávaní tohto objektívu s konkurenciou si m nohí neuvedomujú, že tento objektív má v skutočnosti dosah 150-600 mm EQ, kdežto spomínaný Nikkor len 105-450 mm EQ.

Aká je cena (*) najlacnejších objektívov od výrobcov foťákov s dosahom 600mm EQ?

  • 64 990 Kč – Nikon 80-400mm f/4,5-5,6 G AF-S ED VR
  • 14 990 Kč – Olympus M.ZUIKO 75-300mm ED II f/4,8-6,7
  • 42 690 Kč – Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM
  • 15 990 Kč – Panasonic Lumix G VARIO 100-300mm f/4,0-5,6 MEGA O.I.S.
  • a spomínaný Nikkor: 13 990 Kč – Nikon 70-300mm f/4,5-5,6 G AF-S Zoom Nikkor IF-ED VR

Ako vidno, takéto objektívy vôbec nie sú lacné, možno preto Olympus pri uvedení prvej verzie nasadil cenu 899 euro. Pre neznalých možno až príliš vysoko, no stále menej ako CaNikon.

Novšia verzia má navyše aj špeciálnu povrchovú úpravu skla voči odleskom.

Horšia svetelnosť (dodatok 4.2)

Ďalšou kritizovanou vlastnosťou tohto objektívu je horšia svetelnosť. No napriek nej podáva v kombinácii s E-P5 rovnaký výkon ako ten Nikkor 70-300 s D7000 (ktorý má výkonnejší snímač).
To ale znamená že na tie nízke clony funguje lepšie. Syntetické testy to potvrdzujú.

Odhaľujú ale ďalšie nevýhody toho Nikkoru: omnoho viac aberuje a na dlhšie ohniská nie je celoplošne ostrý ako mZuiko. Ani 24 megapixelov bez AA filtra k vyššej ostrosti nepomohlo (s rovnako megapixelovým D7000 na podobnej ohniskovej vzdialenosti je to ešte citeľne horšie):

Plošná ostrosť (**): mZuiko 75-300 vs Nikkor 70-300

Plošná ostrosť (**): mZuiko 75-300 vs Nikkor 70-300

(*) negooglim najnižšie ceny; pozeral som len cez megapixel.cz, keďže tam majú asi najviac objektívov pokope
(**) vysvetlenia merania DxO marku: zelená = ostré, žltá až oranžová = menej ostré, červená = neostré

mZuiko 75 mm F/1.8

Už som spomínal, že bol kritizovaný za svoju cenu. Vtedy voľakto argumentoval týmto porovnaním ostrosti:

Ostrosť na clone F/1.8: mZuiko 75 mm vs Canon 85 mm USM

Ostrosť na F/1.8: mZuiko 75 mm vs Canon 85 mm USM

Vyššia cena je tu teda opodstatnená:

  • na plnú dieru je ten objektív omnoho ostrejší, dokonca aj do rohov
  • má veľmi rýchle ostrenie, teda hodí sa aj na šport (na čo sa iné takéto sklá nehodia)

Ovšem nejde len o to: ako v prípade 75-300 bol porovnávaný objektív s kratším dosahom. Svetelné objektívy s reálnym ohniskom okolo odpovedajúcich 100 mm tiež nestoja menej…

mZuiko 12-40 mm F/2.8 a Lumix 12-35mm F/2.8

Po vydaní prvého F/2.8 svetelného seťáku Lumix 12-35 sa mnohí nestačili diviť z jeho ceny.
Bola v tej dobe možno aj vyššia ako odpovedajúce APS-C objektívy. Podobnú cenu (no už bola menšia ako u APS-C) malo aj mZuiko 12-40. Prečo si to mohli dovoliť?

Myslím že ako odpoveď stačí toto porovnanie:

Svetelné záklaďáky (s telami okolo 16Mpix)

Výkonnosť svetelných záklaďákov s telami ktoré majú približne rovnako megapixelov (aj s tými najnovšími CaNikon zaostáva)

Tieto objektívy sú proste (v zlom svetle) výkonnejšie ako odpovedajúce CaNikony. A výrazne.
Navyše sú odolné prachu, vode aj mrazu, hodia sa aj na video. Olympus má “snap-focus mode” funkcionalitu a funkčné tlačidlo ktorému sa dá navoliť funkcia z tela. Panasonic špeciálny nano coating proti odleskom. Proste lepšie a modernejšie objektívy. Nikkor dokonca nemá ani stabilizáciu (keďže je to “obsolete” model z roku 2003 a Nikon sa teraz sústreďuje hlavne na FF).

Equivalencia clony?

V poslednej dobe sa ale ozývajú aj hlasy, že f/2.8 na mFT je vlastne f/4 na APS-C a tak pri hodnotení výkonu objektívov na toto treba prihliadať. Nie je to tak:

  • teoretický rozdiel v HO je len 0.7 EV (v prípade Canonu ešte menej) a nie 1 EV
  • u oboch sa použije rovnaké ISO, teda stačí porovnávať výkon snímačov
    • tento rozdiel je v praxi menší, dokonca snímače Canonu sú aj slabšie
  • nie je jedno akú clonu má objektív: s vyššou clonou je aj zaostrovanie pomalšie

Výkonnosť meraná cez DxO mark (predchádzajúci obrázok) berie do úvahy aj výkon snímača.
Aj napriek tejto zjavnej nevýhode sú mFT objektívy lepšie. Ich cena je teda oprávnená.

mZuiko 17 mm F/1.8

Tento objektív je dosť konroverzný, lebo vzhľadom k jeho cene (13 790 Kč) neposkytuje až také veľké rozlíšenie (podľa DxO marku) ako iné pevné sklá. Váži len 120g. Prečo potom tá cena?

Jednoducho v čase jeho vydania neexistoval odpovedajúci APS-C objektív.
Existoval síce Nikkor 24mm F/1.4, ale tento stojí okolo 2000 eur a váži 620g.
Nedávno Nikon vydal 20mm F/1.8, no aj tento objektív stojí o polovičku viac a je veľký/ťažký.

Na rozdiel od lacných plastových 50-tok má tento objektív profesionálne vyhotovenie. Má aj “snap-focus mode” (AF prstenec je možné posunúť, čím zmení funkcionalitu objektívu na MF). Využíva technólogiu ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) pre minimalizáciu odleskov.

Je to môj najobľúbenejší objektív (už som tiež spomínal):

  • zaostruje rýchlejšie ako (síce ostrejší ale na dnešné pomery už pomalý) Lumix 20/1.7
    • pri zaostrovaní je navyše úplne nehlučný (Lumixu nepríjemne cvakala clona)
  • jeho ohnisko mi (v miestnostiach) najviac vyhovuje (viac ako spomínaný Lumix)
  • nasadený na foťáku sa ešte stále vojde do vrecka

Dokonca ani nekvalitný nie je: na plne otvorenú clonu (vlastne ho tak používam najviac) je porovnateľný s ostatnými kvalitnými svetelnými sklami konkurencie.

Porovnanie výkonu svetelných skiel: mZuiko 17mm F1.8 a svetelnejší Canon

Porovnanie výkonu svetelných skiel: mZuiko 17mm F1.8 a svetelnejšieho Canonu

Som rád, že som si ho kúpil. Stojí za to.

Olympus E-M10 a Panasonic GX7

E-M10 je lacnejšia verzia E-M5. Síce to už nie je odolný foťák, ale aj tak je vyrobený z profesionálnych materiálov (kovu) a nie z plastov. Podobne aj GX7 alebo GM5.
Majú všetko čo len kvalitný foťák môže mať (dokonca aj EVF), len sú menšie.

Ich cena je ale vyššia ako cena najlacnejších PEN-ov. Tie bývajú ale ignorované, lebo DSLR-lobby sa laikom snaží vsugerovať, že hľadáčik je nutnosť (keďže DSLR ich naozaj musia mať).

O foťáky s hľadáčikom je tak väčší záujem => väčší dopyt = väčšia cena.

V skutočnosti sa ale dá vyžiť aj bez hľadáčiku, prípadne ho dokúpiť (ak treba). Síce ich cena nie je nízka (od 4 do 7 tisíc Kč), no po kúpe ďalšieho tela/tiel to už začína byť výhodné i ekonomicky.

Lacné zrkadlovky

Čo ale ponúka DSLR konkurencia za podobnú cenu? Ak nerátam Pentax, tak to sú nespoľahlivé plasťáky bez microadjustmentu, s ktorými sú zvyčajne len problémy (o niektorých som písal v predchádzajúcom článku) alebo časom omrzí ich neskladnosť, či ovládanie a nekomfort.

O nekvalite lacných zrkadloviek odporúčam diskusiu “Nutnost pravidelného seřízení ostření levných zrcadlovek?”, v ktorej sa píše skúsenosti so servisom a nepresným ostrením.
Zopár citátov:

  • Je to jeden z důvodů, proč bych si od “velkých dvou” zrcadlovku nekoupil.
  • Píšu to stále … kup levné tělo, brzy půjdeš pro nové. A nemyslím jen z hlediska poruchovosti.
  • V levném sektoru bych si kupoval jen dvě věci..
    1) bezzrcadlovky (i nové)
    2) second-hand (bazáč) semi-pro nebo pro zrcadlovky z druhé, třetí a desáté ruky
  • Tie low endy sa dosť menia k horšiemu z hladiska kvality spracovania. Je to logické, tá 300D stála 30 litrov, dnes je spodná klasa za 12. Šetrí sa na všetkom a je to vidieť.
  • Mě jen děsí to, že člověk dá 12 tis za foťák a oni ho odpálkují tím, že se jedná o levný stroj.
  • Prostě ti prodávající jinak říká že prodává sračky, ví o tom a jste mu u řiti….
  • Jinak tohle téma připomeňte těm, co se nebojí doporučit lowend zrcadlovky. “Vždyť to má výstup srovnatelný s …”
  • Když jsem si chtěl otestovat fotky mimo AWH na ulici, tak jsem se dozvěděl, že s tím nemám fotit v mrazu, že v objektivu jsou lamely, které by mohly zmrznout a prasknout.

PS: ste natoľko bohatí, aby ste si mohli dovoliť kupovať lacné veci?

Lacné “lákacie” objektívy

Najlacnejším objektívom na zrkadlovky býva pevná 50-ka. Vyplýva to z dôvodu minimálnej vzdialenosti snímača od objektívu. V článku o praktikách Canonu som spomínal, že hoci tieto objektívy sú aj kvalitné, výrobcovia si ich môžu dovoliť predávať lacno (zvyčajne neostria presne a v miestnostiach sa dajú využiť “len na portréty”, čo pre nich má ešte aj inú pridanú hodnotu).

V tejto kategórii môže CSC bodovať iba kvalitou a mZuiko 45 mm F/1.8 je na plnú dieru omnoho kvalitnejší ako DSLR 50-ky (podobne ako bola 75-ka). Navyše má kovovú konštrukciu.
Mierne vyššia cena je teda opodstatnená (no aj tak je to “must have” objektív).

Podobným “lákacím” objektívom bol aj Nikon 18-105. Píšem bol, lebo už sa nepredávajú akciové sety s týmto objektívom (buď to pre Nikon bolo ekonomicky nevýnosné, alebo bol už na dnešnú dobu príliš pomalý). Novšie objektívy sú už citeľne drahšie (nový 8x zoomový Nikkor stojí toľko ako 11x zoomový Olympus; a viac ako Tamron 14-150).

Pre “chudobných”

Doteraz uvedené mFT objektívy patrili medzi tie drahšie a zrejme nie každý si ich kúpi.

V prípade nedostatku financií (alebo začiatočníkom ktorí nevedia čo chcú) sa najviac oplatí kúpiť DZ kit s dvomi základnými objektívami (setový objektív + teleobjektív).

Alebo v prípade “všetko v jednom” (teda 11x ultrazoomové sklo) je finančne výhodnejší Tamron 14-150mm f/3,5-5,8 AF Di III (ako podobné mZuiko a Lumix).

Najlacnejšie sklá od výrobcu nie sú lacné. Môžem sa len domnievať že je to spôsobené tým, že “seťáky” sa proste neoplatí dokupovať, tak sa takmer nepredávajú (len zaberajú miesto v sklade) a preto nemôžu zlacnieť. Neoplatí sa preto kupovať samostatné telo a potom zháňať objektív. Ani dokupovať teleobjektív keď seťák nebude stačiť (a nebude, tomu sa dá veriť).

K bezzrkadlovke je hriech nekúpiť si nejaké pevné sklo. Samozrejme podľa možností:

  • najlacnejšie sú Sigmy s F/2.8 svetelnosťou: 19mm, 30mm, 60mm
  • cenovo výhodný je ešte Panasonic Lumix G 14mm F2.5 (rýchlejšie ostrí ako 20-ka)
  • must have objektívy: minimálne mZuiko 45 F/1.8, Lumix 20mm F/1.7
  • pre experimentátorov: manuálne “toy lens” + redukcia
  • rybie oko pre zábavu: Samyang 8mm F/3.5, olympus krytka 9mm F/8

Občas bývajú aj akcie na zvýhodnené sety (ako je teraz na Fuji: možnosť ďalšieho objektívu za euro, u Olympusu to býva za 100-ku).

Pancake seťáky a 11x zoomy sú síce drahšie ako bežné objektívy, občas sa dajú kúpiť s výpredajovými modelmi (za cenu samotného objektívu), čo tiež môže byť výhodné.

Gancovina: Pocit drahších objektívov (Ukáž / Skry)

 

Budúcnosť

mFT objektívy sa postupne obnovujú, zlepšuje sa im kvalita a cena postupne klesá:

  • 31.8.2010: Olympus M.Zuiko Digital ED 75-300mm 1:4.8-6.7
  • 30.1.2013: Olympus M.Zuiko ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II
    • lepšia kvalita, nižšia uvádzacia cena (549$ vs 899 eur)
  • 3.3.2009: Panasonic Lumix G Vario HD 14-140mm F4-5.8 OIS
  • 30.1.2013: Panasonic Lumix G Vario 14-140mm F3.5-5.6 ASPH. / Power O.I.S
    • lepšia svetelnosť, menšia hmotnosť (280g vs 460g)
    • vyššia kvalita (s mojim E-P5 má DxO mark skóre 13 vs 10, sharpness 7 vs 5 P-Mpix)

Nikon objektívy sa robia hlavne na FF, alebo sa zvyšuje kvalita/zoom a tak ich cena rastie:

  • 9.2.2009: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G
  • 7.1.2014: Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G
    • vyššia uvádzacia cena ($597 vs $197)
  • 27.8.2008: Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
  • 6.8.2013: Nikon AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
    • vyššia uvádzacia cena ($497 vs $397, aktuálna je ~ 200 eur)
  • 20.11.2007: Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR
  • 7.1.2014: Nikon AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II
    • vyššia uvádzacia cena ($247 vs $197, aktuálna je ~ 100 eur)


Aktuálne nízke ceny sú asi pre Nikon likvidačné, preto sa snaží ich zvýšiť.
Ceny mFT objektívov majú ešte rezervy na znižovanie. Aj kvôli možnostiam SW:

Softwarové korekcie (dodatok 16.5)

Okrem teoreticky nižších nákladov kvôli menšej veľkosti, cena u mFT (a vlastne u všetkých bezzrkadloviek) môže byť do budúcna nižšia aj vďaka možnosti nahradiť časť drahej optiky softwarom (píšem “v budúcnosti”, keďže najprv sú nutné výdavky na vývoj).

O možnostiach softwaru som tu dokonca napísal celý článok:

Už teraz sa využíva software na korekciu skreslenia a keby nebolo Photozone, možno by si to ani nikto nevšimol. Sťažovať si na skreslenie (a vlastne teraz už aj na aberáciu) u bezzrkadloviek je teda v dnešnej dobe bezpredmetné.

 

Záver

mFT systém je z princípu menší ako APS-C.
No to neznamená že musí byť zákonite a vo všetkom lacnejší.
(Hoci zvyčajne je, no až keď fotograf vie čo chce fotiť a čo skutočne potrebuje)

Menší systém má svoje výhody aj nevýhody.
Výhodou oproti APS-C je napríklad existencia (lacného) ~600mm EQ objektívu, ktorý je skladný.
Snímačom síce “nemôže” konkurovať v megapixeloch (hoci aj na to sa chystá v E-M5II: pomocou stabilizácie a viacerých záberov dosiahne až 40Mpix). V kvalite objektívov ale môže. A konkuruje.
Tým že sú optimalizované na čo najnižšie clony, zvyčajne tam podávajú aj lepší výkon.

V zlých podmienkach sa teda APS-C zrkadlovkám vyrovnajú (napriek hendikepu snímača), paradoxne niekedy sú na tom aj lepšie (napríklad so svetelným seťákom).
V prípade Olympusu alebo Panasonicu GX7 ešte k výkonu pevných skiel dopomáha stabilizácia.

Drahšie mFT sklá nie sú výnimočne drahé. Proste kvalitné/funkčné objektívy dnes toľko stoja.
Seťáky sa kupujú s telom a na lacné sklá je tu Sigma/Tamron (v prípade manuálnych skiel Samyang) a extrémne svetelné robí Nokton (hoci aj Olympus má patenty).

Použiteľné DSLR objektívy teda nie sú lacnejšie (až na pár výnimiek s dumpingovými cenami).
Je to len pocit: z nedostatku informácií o možnostiach; hlavne u toho čo nevie čo vlastne chce.
A pri tom porovnáva “jabĺčka s hruškami” (napríklad ignoráciou stabilizácie).

Bezzrkadlovkové telá sú lacnejšie. Tie najlacnejšie ale bývajú ignorované (pre novšie modely) a tie drahšie bývajú porovnávané s najlacnejšími zrkadlovkami (ktoré sú lacné len kvôli klesajúcemu záujmu o ne a kvôli zníženej kvalite/spoľahlivosti). No aj tie najlacnejšie bezzrkadlovky sú vyrobené z kvalitnejších materiálov a dá sa na ne spoľahnúť.

Ak je cena vyššia (alebo u DSLR podozrivo nízka), vždy na ňu existuje dôvod. Či už je to kvalita, funkcionalita, dopyt, alebo neexistencia konkurencie. A kto sa už raz dal na foťák z výmennými objektívmi, musí sa s tým zmieriť.

16 názorov na “Je mFT systém (Olympusy/Panasonicy) drahý? Ani moc nie…

  1. Puntik

    Analýzy jak u chujov na dvore pokračujú…
    Ale aspoň do toho neťaháš brata. Takže za to máš plus. Zasa na druhej strane ma baví čítať, ako si nadávate cez web 😀

    1. Ganec Autor

      To sa ma netýka .. vlastne ani žiadneho homosexuála osobne nepoznám (aspoň neviem to o ňom).
      Vlakmi zadarmo by už ale mohli cestovať moji rodičia. Ja síce nie, ale aj tak to považujem za dobrú vec.

    2. Ganec Autor

      na tému referendum nebude nič?

      dôvod referenda som zatiaľ ešte nepochopil (netuším kto tým čo chce v skutočnosti dosiahnuť, lebo zjavne o štvorpercentných nejde, na to referendum netreba), ale ak máš nejakú zaujímavú konšpiráciu, tak sem s ňou 😉

  2. lt

    Splet hluposti, jablka s hruskami, vyber irelevantnych diskusnych krcmovych reci , polopravdy, klamstva .. proste klasika.

    Btw, pre tvoju informaciu .. Nikkor 70-300ka je na D7100 uplne presne to iste, ako tvoja najskvelejsia 70-300tka od Olympus, co sa tyka EQ. Akurat, ze Olympusacky teleobjektiv ma horsiu svetelnost a myslim, ze aj optika nie je prave najhviezdnejsia. Ved vedia u Olympusu, preco skresali svetelnost 🙂

    Zabudol si inak spomenut problem mensieho cipu a sice, nutnost kratsich ohnisk pre rovnaky EQ. Nuz, ale to si kazdy sudny clovek uvedomi sam. Nechapem len, preco ta bavi stale dokolecka omielat tie iste nezmysly. Co si Olympusacky agent ? 😀

    1. Ganec Autor

      Hoci má D7100 až 24 megapixelov (teoreticky by si mal pravdu), nie je to isté: keďže ten Nikkor je na vyšších ohniskách menej ostrý (ani megapixely mu nepomôžu).
      Optika mZuika je naopak lepšia: menej aberuje a vďaka povrchovej úprave určite aj menej trpí na odlesky.

      Do recenzie som o tom dopísal kapitolu. Dík za tip 🙂

      Zabudol si inak spomenut problem mensieho cipu a sice, nutnost kratsich ohnisk pre rovnaky EQ.

      To mi vysvetli, v čom je to problém?
      FYI: Olympus ide zajtra vydať 8mm F/1.8

  3. Puntik

    Zajtra ide vydať vs pracujú na ňom.
    Nezdá sa Ti tam logická chyba v tvrdení, že je to to isté? Ak nie, nemáme sa o čom baviť…

    1. Ganec Autor

      No ak v mojich vyjadreniach (dokonca sa jedná o predpoveď) dokážeš nájsť len takéto chyby, tak to som na tom celkom dobre 🙂

      Keď sme už pri tom: čo podľa teba bolo vydané skôr, keď máš takéto 2 vyjadrenia?
      – The Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm f1.8 Fisheye PRO lens is scheduled for availability in Summer 2015. Pricing is to be announced.
      – Canon U.S.A., Inc., .. is proud to introduce the Canon EOS 5DSi and Canon EOS 5DS Ri Digital SLR cameras. The cameras will be available in June 2015.

        1. Ganec Autor

          Smutné je na tom to, že:
          – namiesto aby si argumentoval k veci, tak ma chytáš za slovíčka
          – namiesto toho aby si odpovedal na otázku, stále si hudieš to svoje, mimo témy

          FYI: tie 2 vyjadrenia majú viac spoločného ako rozdielneho:
          – oboje sú to marketingové kulehy – oznámenie produktu na dvakrát (aby sa o nich viac písalo)
          – ale Olympus si vybral systém “development -> hard launch”, namiesto “soft launch -> availability”

  4. lt

    Takze v dxomarku porovnavas Zuiko 200mm clone 6.1 voci Nikkor 300mm clona 5.6
    Co ti na to napisat slusne .. asi nic. Zadubencovi nikdy nevysvetlis fyzicke ohnisko zda sa.
    Zjavne niektorych vymyvanie mozgov od Olympusu naplno zachytilo 🙂
    Toto bol dufam moj posledny komentar na tmto webe plnom absurdnych hluposti. Vela stastia na svojich oblacikoch 🙂

    1. Ganec Autor

      Clony sú vo všetkých prípadoch na minime objektívu, lebo o tom píšem v článku. Je tam aj porovnanie fyzického ohniska (dokonca s 24 megapixelovým snímačom, ktorý by mal 16-megapixelový “roztrhať na franforce”) aj s približným ekvivalentným ohniskom. Čo viac by si ešte chcel?

  5. PIER

    Porad tepes do Canonu a Nikonu? 🙂
    Skoda ze tam neni srovnani s opravdovymi konkurenty v teto kategorii a to SONY a Fujifilm.
    Podle meho soudu by fotoaparat drazsi jak 15000 tisic mel mit el. hledacek a APS-C snimac. Preci jen pomer stran je vyhodnejsi 3:2 (monitor televize tisk atd). A protoze ma clovek dve oci vedle sebe tak je to asi prirozenejsi.(dve oci vidi prostor a navic ma vetsi zaber do stran nikoliv nahoru a dolu coz odpovida 3:2)
    To uz je ale akademicka debata.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.