Photokina 2016 v znamení mirrorless

Čo zaujímavé sa predstavilo na Photokine? (červeným: len DSLR, modrým: len MILC)

  • FujiFilm predstavil: medium-formát bezzrkadlovku GFX 50S
  • Olympus oznámil: E-PL8, blesk FL-900R, vývoj E-M1 Mark II
    • Pro servis (zahŕňajúcu aj “next day delivery replacement unit + video hotline”)
  • Panasonic oznámil: vývoj GH5 (s 6k photo), predstavil odolný G80, profikompakty LX10 a FZ2000, predviedol aj GH4 pre drony
  • Sony: a99 Mark II
  • čínsky YI: nový mFT model M1 aj s 2 sklami pre systém
  • Canon: EOS M5 a teleobjektív pre zrkadlovky
  • Irix predstavil: adaptér Canon EF -> Sony E
  • Metz predstavil blesk Mecablitz M400, ktorého prednosťou sú kompaktné rozmery

Nikon z ILC oblasti nič neoznámil, predstavil len KeyMission akčné foťáky (konkurenciu pre GoPro), podobne ako JK Imaging (Kodak Pixpro 4KVR360).

Novo oznámené sklá:

  • Tokina: svetelný širokáč (aký )  Fírin 20mm F2 pre FE
  • Venus Optics: nezvyčajne malé/ľahké Laowa 7.5mm F2 pre MFT + 15mm F2 FE Zero-D
  • Olympus: 30mm F3.5 macro, 25mm F1.2 Pro, 12-100mm F4 IS Pro
  • Panasonic: 8-18mm, 12-60mm, 50-200mm, všetko so svetelnosťou 2.8-4
  • Zeiss: Loxia 85mm F2.4 pre E-formát (*)
  • Samyang: premium manuálne sklá (pre všetky mounty) 14mm F2.4 + 85mm F1.2; video sklo XEEN 16mm T2.6
  • Sigma: 85mm F1.4 Art, 12-24mm Art, 500mm F4 Sport (Canon, Nikon + Sigma mount)
  • Leica: do 18 mesiacov predstaví 5 nových MILC skiel pre SL systém
  • Meyer-Optik: Primoplan 1.9/58
  • Voigtländer: Nokton f/1.4 (pre Nikon F) + Macro Apo-Lanthar 65mm f/2 (Sony E) + Heliar 1:3.5 50mm (M-mount)

Viac info je napríklad na stránke Photokina 2016 Highlights.

Zopár mojich postrehov a názorov:

Medium bezzrkadlovka od FujiFilm

Podľa FujiFilmu vraj medzi APS-C a FF nie je až taký výrazný rozdiel (citujem: “the gap between APS-C and Full Frame is too narrow”), tak kvôli vyššej kvalite spravili rovno stredoformát.

Niektoré testy to skutočne aj potvrdzujú. Napríklad po zväčšení ich 24 megapixelová bezzrkadlovka dokáže prekonať aj 50-megapixelovú zrkadlovku (článok: Fuji X “Magic”: T. Northrup Compares Sharpness of Canon 5DS-R (FF 50MP) Vs. X-T2 (Scaled to 50MP), and he’s “Blown Away”!)

V poslednej dobe je to už druhá stredoformátová bezzrkadlovka: prvú predstavil Hasselblad.
Napriek vysokej cene sa vraj predávajú nad očakávanie (článok: Hasselblad sold more X1D cameras in 10 days, than they expected to sell in a year!)

Sklamanie aj prekvapenie od Panasonicu

záhadná GH5

Panasonic ma trošku skamal tým, že oznámil len vývoj GH5, no neoznámil k nemu veľa zaujímavých detailov. Len:

  • že zvláda video v 4K/60P a že u 4K videu poskytne 4:2:2 10-bit
    • čo zatiaľ neposkytuje žiaden bežný ILC
  • že bude podporovať 6K Photo (teda 18MP zábery), alebo 8MP zábery zo 4K/60

Nepotvrdil sa rumor o tom, že by mal vďaka novému procesoru zvládať o 1EV lepšie šum (hoci je to veľmi pravdepodobné); tobôž nie, že bude používať stále ten istý 16M snímač (vlastne, tými 18M zábermi sa tento rumor ukázal ako nepravdivý).
Z predstavených parametrov ani nie je jasné, či bude mať stabilizáciu snímača, alebo nie.

Zaujímavé ale je, že na 18M zábery zo 6K je ale nutný viac ako 20 megapixelový snímač
(teda: ak sa nerobí v 4:3 formáte, ale to už nie je 6K).
Toto by sa u mFT prekvapivo aj dalo realizovať: pomocou multi-aspect snímača, ktorý už bol použitý v GH1 a GH2. To by bolo fakt zaujímavé.

svetelné Leica sklá

O to viac ma prekvapili nové Leica sklá (u Panasonicu to znamená čosi ako PRO u Olympusu, alebo L u Canonu) so svetelnosťou F2.8-4.

Keď FujiFilm predstavil MILC, “seťák” s touto svetelnosťou, stal sa tým celkom populárny.
Leica tiež vydala svoju FF bezzrkadlovku s objektívmi práve s touto svetelnosťou.

Ponúknuť objektív s väčším rozsahom za rozumnú cenu (18-105 mm) pravdepodobne pomohlo Nikonu k popularite. Ovšem ich terajšie objektívy už sú citeľne drahšie. Za podobnú cenu už ale ponúkajú takéto objektívy prakticky všetci.

No Panasonic nedávno vydal ako náhradu seťáku 12-60 mm F3.5-5.6, ktorý má na rozdiel od DSLR skiel CaNikonu širokouhlejší začiatok. Je teda univerzálnejší.
Novo oznámený 12-60 mm F2.8-4 má lepšiu svetelnosť a mal by byť aj kvalitný. U DSLR podobný objektív vydala Sigma, no nie sú na ne dobré ohlasy. Nedávno Nikon vydal 16-80 mm F2.8-4, no tento objektív je za tú cenu trošku sklamaním (nemá profesionálne vyhotovenie/kvalitu ani rýchle ring-USM ostrenie); akoby ho vydali len pro-forma, snažiac sa svojich zákazníkov presvedčiť na FF.

V každom prípade, nové Leicy sú presne ten typ objektívov, ktoré systém mFT potreboval ku svojej dokonalosti.

Športová Sony a99 Mark II

Na novej A99 sú najvýraznejšie zmeny tieto:

  • vylepšený autofocus – zaostruje až do -4EV
  • snímač – je použitý BSI snímač z A7R II (no rýchlili u neho vyčítavanie dát zo snímača)
  • stabilizácia – tiež je 5-smerová ako u z A7R II
  • bol dodaný “front line LSI” obvod – ktorý zrýchlil spracovanie (a možno trošku aj kvalitu)

Priznám sa, toto som nečakal:

  • ako športový foťák som očakával A9, teda čisto bezzrkadlovku
    (keďže nedávno boli predstavené teleobjektívy, už je na to čas)
  • nepomyslel by som, že na foťák s vysokým frameratom 12 fps rezervujú snímač so 42 megapixelmi (čo je fakt veľa)

No ale zas na druhú stranu:

  • tele-objektívov na A-bajonet je určite viac ako na E-bajonet
  • určite sa predalo aj pomerne dosť objektívov a teda ich majiteľom sa prechod na A99 II môže hodiť
  • SLT sa aj napriek väčším rozmerom (alebo preto?) a úbytku časti svetla stále dosť dobre predáva
  • pri mechanickej uzávierke má SLT systém stále výhodu (keďže môže vyhodnocovať AF/expozíciu aj počas snímania záberu)
    • že mechanická uzávierka zdržuje vidno aj u novej E-M1 II, ktorá s elektronickou uzávierkou zvláda skoro 2x rýchlejšiu sekvenciu s preostrovaním
  • a takto môžu oznámiť až 2 podobné produkty 😉

Sony samotná sa vyjadrila, že primárnou úlohou A99 nie je nalákať nových zákazníkov, ale poskytnúť tým súčasným (tým, ktorí si kúpili SLT systém a majú veľa skiel) to najlepšie. A dokázať im, že A-bajonet je pre nich stále živý.

Gancovina: nesklopné zrkadlo (Ukáž / Skry)

V to rozhovore k Photokine ma zaujali aj ďalšie pikošky:

  • že na prepracovaní AF algoritmov sa pracovalo 18 mesiacov
  • že špecifický LSI chip bolo možné spraviť preto, lebo sa zlepšili technologické procesy a zrýchlil návrh (pred pár rokmi taký chip nebolo možné vyrobiť)
  • ich “4D autofocus” nie je špecifická technológia, ale označenie (branding) ich najvýkonnejších foťákov (A99II je prvý FF so 4D AF)
  • hoci väčšina výrobcov predáva lacno telá a dúfa, že zarobí na objektívoch, u A99 je to naopak: predpokladá sa že jej majitelia už sklá majú

Hoci väčšina foto-fandov považuje SLT za mŕtvy systém, zrejme si svojich zákazníkov nájde…

Olympus

“ženský” E-PL8

V jednom rozhovore sa nejaký Olympusák vyjadril, že zatiaľ čo v Európe sa najviac predáva E-M10, v Ázii je to E-PL7. Asi preto vznikol práve E-PL8, ktorý je dizajnovo prispôsobený skôr ženám. Je v bielej, hnedej a čiernej farbe.

E-PL8 teda má svojich zákazníkov, kvôli ktorým sa oplatí vytvoriť nový model: používateľky zrejme viac ocenia krajší dizajn (ako zmeny vo funkcionalite).
(tu je rozdiel oproti “novému” Nikonu D3400, v ktorom sa akoby nezmenilo nič podstatné: zatiaľčo PL8 vznikol na základe zákazníckych potrieb, D3400 vznikol kvôli zníženiu výrobnej ceny)

nové makro a profi sklá

Okrem dvoch nových foťákov oznámil Olympus aj 3 zaujímavé sklá:

  • cenovo dostupnejšie makro: 30mm F3.5 macro
  • najsvetelnejšie mZuiko: 25mm F1.2 Pro (svetelnosť f/1.4 rovno vynechali)
  • cestovateľský univerzál: 12-100mm F4 IS Pro

Po predstavení svetelnej 25-ky sa objavila aj vnútorné zloženie skiel objektívu. V diskusii k tomu jeden diskutér poznamenal, že tam je viac skla ako vzduchu medzi sklami, ďalší zase napísal, že má zloženie skiel možno aj zložitejšie ako Zeiss OTUS (asi 5000$ drahý manuálny objektív).
O jeho kvalitu obavy nemám. No ale po – paradoxne – viac ma zaujal (ultra)zoomový objektív. Napriek tomu, že som doteraz netúžil po ultrazoomovom objektíve, tento by som aj celkom chcel…

Pri špecifikáciách 12-100 som sa zamyslel: prečo sa neposnažili a nespravili začiatok na F2.8 (podobne ako Panasonic-Leica)?
No určite by potom to sklo muselo byť väčšie/ťažšie. A zbytočne: aj keby som ho mal, indoor by som radšej používal pevné sklá (tak ako doteraz).
Na outdoor je ale ideálny: tam trošku slabšia svetelnosť vôbec neprekáža, naopak nižšia hmotnosť vždy poteší. Možno aj kvalita (ostrosť) sa vďaka tomu mohla trošku zlepšiť (ako by bola u svetelnejšieho skla, ktoré by muselo byť optimalizovanejšie na širší rozsah clôn).
Je na ňom zaujímavá aj stabilizácia (viac o nej neskôr, v kapitole o E-M1 mark II).

Keď sa prvý krát objavil v predajnosti na Amazone USA (27.9), stal sa 12-100mm F4 najpredávanejším Olympusáckym objektívom. No v Nemecku bolo prekvapivo najpredávanejšie 30mm macro. Keď som tento “rebríček noviniek” skontroloval 5.10, už aj v USA bolo najpredávanejšie to macro (dokonca bolo na 3-ťom mieste celkovo medzi všekými novými objektívami)

nový a rýchlejší flagship E-M1 mark II

Keby sa nová E-M1 mala charakterizovať jedným slovom, povedal by som “rýchlejšia”.
A aj samotné zrýchľovanie sa zrýchlilo rýchlejšie 😉
(akurát v minulom článku som písal, že 5D sa zrýchlila za 4 roky len o 1 fps)

Prezentácia Olympus: zrýchlenie sériového snímania (DSLR vs MILC)

Prezentácia Olympusu pri predstavení E-M1 mark II: zrýchlenie sériového snímania v porovnaní so zrkadlovkami

Ako vidno z úvodného obrázku, zrýchlilo sa všetko čo sa zrýchliť mohlo:

  • nový snímač je niekoľko krát rýchlejší ako snímač v PEN-F (a ten bol rýchlejší ako v E-M5 II)
    • teda skrátilo sa aj vytváranie Hi-res shotu (no ešte stále nefunguje handheld, hoci v rumorsoch už bola zmienka, že by so stabilizovaným sklom by to už mohlo fungovať)
  • zrýchlili sa sekvencie, nabiehanie foťáku, preostrovanie .. skrátka všetko

Už o ňom určite všetko viete (navyše úvodný obrázok je samovysvetľovací), tak tu už budem spomínať len pikošky, alebo info, ktoré vám mohlo uniknúť:

  • je to asi prvá implementácia PDAF na snímači s krížovými AF bodmi
  • oproti prvej E-M1 sa mu displej už dá aj preklopiť
  • algoritmus Hi-res shotu bol vylepšený
    • už by si mal vedieť poradiť aj s pohyblivými objektami (tráva vo vetre, voda, ..)
    • ku 50mpix JPG a 80mpix RAW bola dodaná (menšia) 25mpix možnosť
  • má výkonnejšiu stabilizáciu (o 0.5 EV lepšiu ako E-M5 mark II); v kombinácii s 12-100mm dosahuje až 6,5 EV
    • podľa vyjadrenia Olympusu je to zatiaľ maximum čo sa dá dosiahnuť, lebo takúto stabilizáciu už ovplyvňuje aj rotácia Zeme

       we’re told has now reached the limits of current gyro sensor technology. In fact, we understand that the gyro sensors used are so accurate that earth’s rotation is now the limiting factor.

  • môj postreh: nie je možné zapojiť externý hľadáčik, lebo chýbajú kontakty (ktoré mark I ešte mala), mark II tým pár milimetrov ušetril
  • batéria už ukazuje percento zostatku, dokonca aj zobrazuje koľko videa ešte batéria zvládne
  • z imaging-resources: An anti-reflective coating has been applied to the sensor’s cover glass.
  • má nový (?) “Anti-Shock Sequential” mód, v ktorom je možné snímať rýchlosťou 8,5 fps
  • umožňuje nový typ fotenia, takzvaný “Pro Capture”: pri namáčknutí foťák ukladá posledných 14 záberov do buffra a pri dotlačení spúšte uloží aj zábery pred stlačením
  • nový “subject tracking” AF algoritmus umožnil aj zrýchlenie sekvencie (teda nielen hardware sa zrýchlil, ale aj software)
  • vďaka novému TruePic VIII procesoru by mal lepšie spracovávať stredné citlivosti – na ISO 6400 by mal prekonávať aj súčasné APS-C
  • v tele foťáku pribudol “autofocus limiter”, ktorý umožňuje nastaviť od-do rozsah, čím sa zároveň aj zrýchli AF rýchlosť
  • pribudla možnosť “keystone compensation” (vyrovnávanie pokrivených línií), vhodná hlavne u architektúry
  • u videa je nový Quick Movie / Slow Movie (hoci detaily zatiaľ nie sú známe čo to v praxi znamená) a flat profil (vhodný na postprocessing)
  • nekomprimované 4K video v 4:2:2 môže byť prezerané pomocou HDMI portu

EOS M5 zo snímačom z 80D

Na Photokine predstavil Canon len dva produkty:

  • EOS M5 – “high end” bezzrkadlovku so zabudovaným hľadáčikom
  • objektív EF 70-300 F4-5.6 IS II USM – zrkadlovkový objektív
    (ktorý na M5 nejde priamo nasadiť, ale až cez redukciu; no na reklamných predobjednávkach boli oba spolu pri sebe; čo je pasca na neznalých)

M5 má konečne snímač s Dual-pixel AF (z 8 mesiacov staršieho 80D). Píšem konečne, lebo jeho predchodca M3 mal síce tiež 24 mpix snímač, ale s obyčajným PDAF; hoci v ňom teoreticky mohli použiť snímač zo 70D (alebo 7D mark II, hehe). No ale aj tak sa vraj predával dobre (aspoň vo výročnej správe si to pochvaľovali)
Oproti zrkadlovkám má ale novší procesor DIGIC 7 (pravdepodobne je optimalizovaný na “kompakty”, keďže predtým bol už použitý v profikompaktoch).

Gancovina: porovnanie so zrkadlovkami (Ukáž / Skry)

digitálna stabilizácia videa

Snažili sa do neho implementovať to, čo majú ostatné firmy a tak má dokonca aj “5-osú stabilizáciu”. No je tu háčik: na rozdiel od Olympusu/Sony/Panasonicu je táto stabilizácia len pre video a je digitálna! (!!)
Prečo som dal výkričníky? Lebo viem, že digitálna stabilizácia je výrazne iná ako optická. Mal som digitálnu stabilizáciu v E-P1 a E-P3: teda viem, že takáto stabilizácia sa len tvári, že niečo stabilizuje, ale prejavuje sa u nej hnusný jello efekt a “miesia sa pixely” (sorry ale neviem to lepšie nazvať, keďže sa o tom moc nepíše).

FYI: kvôli skutočnej 5-osej stabilizácii som v roku 2013 bol ochotný zaplatiť dvojnásobnú cenu za E-P5 v porovnaní s E-PL6, nad ktorým som sa vtedy v predajni tiež zamýšľal (snímač mali rovnaký, no PL-6 mal krížový roller, na ktorý som bol navyknutý). Vybral som si síce drahší foťák, ale neľutujem.

krížový roller

Krížový roller má (okrem rollerov navrchu tela) aj M5. Takže v tomto ohľade je na tom lepšie ako moja P5.
Nechápem prečo ten krížový roller Olympus zrušil. Síce dva rollery so zdvojujúcou funkciou mi stačia na všetko podstatné, ale na ten krížový roller som si už navykol viac. Bol by som rád, keby ho Oly znova začal používať; potešil by.

rozhovor počas Photokiny

Napriek tomu, že už všetky fotografické firmy majú vo flagshipoch naimplementované 4K video, tento M5 (ako nový a najvyšší model v rade) ho nemá.
No vo video interview na Photokine  sa predstaviteľ Canonu, vyjadril, že ich foťáky nepodporujú niektoré video funkcie, lebo na video majú špecifické produkty, ktoré sa na to hodia viac (napr. lepšie sa držia v rukách ako 5D4 o ktorej vtedy hovorili). Do M5 nedali 4K preto, lebo dnešný hardware vraj na to ešte nie je pripravený (náročné na procesor, úložisko dát a zobrazenie).

V druhom videu (len o M5) ma zaujalo aj to, že sa chcú zamerať hlavne na majiteľov 6D, 7D používateľov, ktorý potrebujú menší foťák. Ale aj na používateľov starších DSLR (400D, 500D), ktorí chcú “next replacement – as an alternative – to a DSLR replacement”. Na otázku prečo sa Canon rozhodol vstúpiť na MILC trh citujem odpoveď:

Good question. The reason why is simple: the mirroless market is evolving very quickly and we also know that the need for a such high-end mirrorless camera is more than ever. So, to us, this is the best time to release EOS M5. Because we are satisfying the needs of the customers out there.

Čo ma ale skoro naštvalo bolo, že pri ospevovaní 5-osej stabilizácie nezaznela ani zmienka o tom, že sa jedná len o digitálnu stabilizáciu.
(asi tak, ako ma štve, že sa ešte v dnešnej dobe predávajú {a dokonca Nikon aj vydal nové} nestabilizované seťáky, lebo je to podľa mňa podvod na zákazníkov)

 

Čínsky mFT foťák YI M1

Výrobca smartfónov XIAOMI sa tentokrát pustil aj do foťákov. Snímač by mal byť od Sony (20 megapixelový, podobne ako posledné modely Olympusu a Panasonicu). Keďže má výrobca skúsenosti s mobilmi, konektivita/foťák/ovládanie by nemal byť problém.

Má dotykový displej, ale tento nie je výklopný. Je to teda čosi ako bol Olympus E-PM2 (najnižší model, ktorý sa už nepredáva a aj najlacnejší Oly už má výklopný displej).
No na rozdiel od Olympusov nemá žiadnu stabilizáciu (ani v 2 objektívoch, ktoré predstavil: seťák a svetelnú 45/1,8).
Ale zato ponúka relatívne nízku cenu (aspoň mal by, ak chce zaujať), ako to XIAOMI zvykne.

U tohto foťáku spomeniem niečo iné ako u ostatných: jeho dizajn.
Je to opajcnutá Leica. Prečo to spomínam? Lebo tentokrát je to očividný plagiát.
No keď Polaroid vydal foťák s výmennými objektívami, ktorý sa náznakmi podobal na Nikon 1 (hoci v jeho prípade išlo skôr o náhodu), tak ho Nikon zažaloval a Polaroid nesmel tieto foťáky predávať. Leica sa do toho zrejme nepustí…

Pár slov na záver

Novinky na tohtoročnej Photokine bola z väčšej časti venované bezzrkadlovkám:

  • Olympus, Panasonic a Canon oznámili ich najvyššie/najrýchlejšie modely bezzrkadloviek
    • FujiFilm dokonca predstavil nový stredoformátový systém
    • v podstate aj nová Sony A99 je bezzrkadlovka
      (keďže SLT systém je bez zrkadla, ktoré smeruje svetlo do hľadáčika)
  • ku mFT systému sa pridal nový výrobca
    (navyše čínsky, takže sa neprejaví v CIPA štatistikách)
  • zakladajúci mFT členovia (Olympus a Panasonic) predstavili aj zaujímavé profi objektívy
  • aj objektívov pre bezzrkadlovky sa predstavilo viac (pre zrkadlovky len výnimočne)

Reputáciu zrkadloviek “zachraňovala” asi len Sigma troma objektívami (a ešte zopár výrobcov po jednom). Pred Photokinou bola oznámená jediná zrkadlovka

Gancovina: prečo bola oznámená pred Photokinou a nie počas nej? (Ukáž / Skry)

Keďže sa DLSR moc nesnažili, predpokladám že je to aj preto, lebo sa už moc zlepšovať nebudú:

  • už sa ani nemajú ako (ak nerátam pridať nejakú funkcionalitu bezzrkadloviek)
    • a inkrementálne (rozumej: neznateľné) vylepšovanie snímača/AF už nikoho nenadchýňa
  • najvýkonnejšie FF boli už predstavené (kvôli olympiáde)
  • teda ma ani len nenapadá, čím by asi tak v budúcnosti chceli zaujať

PS: Jeden diskutér naznačil zaujímavý fakt: pre bezzrkadlovky nie je problém byť v niečom najlepší. No je zaujímavé, že zrkadlovky to už dlhšiu dobu nedokážu.

 

2 názory na “Photokina 2016 v znamení mirrorless

    1. Ganec Autor

      CIPA má úplne iné kritériá:
      – Single Lens Reflex – teda všetky zrkadliace
      – Non-Reflex 5)* – teda nezrkadliace
      5) “Non-Reflex” includes cameras such as so-called mirrorless cameras, compact system cameras, rangefinder cameras with interchangeable lens and interchangeable unit system cameras, and similer cameras.

      V popise “Non-Reflex” neudávajú SLT, z toho sa dá usudzovať, že ich berú ako zrkadlovky.
      (v tomto význame naozaj medzi mirrorless nepatria, lebo “reflektujú” časť svetla na AF snímač; teda napriek tomu, že SLT odporuje akceptovanej definícii zrkadlovky, neodporuje definícii v CIPA štatistikám)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *