High-res shot pomôže aj seťáku (mZuiko 12-50/F3.5-6.3)

Napriek tomu, že “setový” mZuiko 12-50 nepatrí medzi tie najkvalitnejšie objektívy (poľa meraní je to jeden z najmenej ostrých skiel systému mFT), vyskúšal som si s ním spraviť niekoľko testov high-res shotu. No a zostal som príjemne prekvapený:

Očividne high-res shot dokáže pomôcť aj tým najlacnejším (to moje stálo 149 eur) sklám.
(a to som bol do teraz presvedčený, že na high-res sú potrebné tie najkvalitnejšie)

Ale pekne po poriadku. Najprv teória:

DxO mark testy

Ako som už písal, mZuiko 12-50 nepatrí medzi tie najkvalitnejšie objektívy.
V DxO mark-u dosahuje dokonca len ostrosť 5 “perceived” megapixelov.
(čo je v porovnaní s “pro” seťákom, ktorý dosahuje 12 P-Mpix žalostne málo)


DxO mark skóre + namerané parametre

Malo by to teoreticky znamenať približne toľko, že už 20 megapixelový snímač je pre neho zbytočný. Takúto ostrosť má aj na 16-megapixelovom E-P5, čo tiež naznačuje, že by mu už žiadne navyšovanie megapixelov nemalo pomôcť.

Čo ale ak je high-res shot viac ako len obyčajné navyšovanie megapixelov?
Kým to nepreveríme, nezistíme…

Porovnanie high-res a normálneho záberu

Ako už vidno z ilustračného obrázku, zlepšenie tam naozaj nastalo. A brutálne 🙂

PEN-F + mZuiko 12-50 (15mm, F/5, 1/125s, ISO 200) – výsek zo single záberu z ORI RAW
PEN-F + mZuiko 12-50 (15mm, F/5, 1/125s, ISO 200) – výsek zo zmenšeného high-res záberu

Na tomto porovnaní, high-res dokázal zobraziť kresbu chodníka, trávu, kresbu ihličia, kôru stromov, proste všetky detailíky, ktoré dovtedy boli “rozpatlané”.

Okrem toho sa aj výrazne zlepšili farby. Hlavne zelená (je teraz taká “sviežejšia”).
Ale aj chodník, stromy .. proste je to iné. Menej “šedivé”. Jednoducho krajšie.
Až takú zmenu som neočakával.

Full zábery (aj s RAW) som uložil na google drive: https://drive.google.com/open?id=1DshYX48scD5-9YMg5a1mJNc4AmVm-C67 (kliknutie otvorí novú kartu)

Teoretické rozdiely

Prečo je ten rozdiel medzi meraniami a výsledným high-res až taký výrazný?
A to aj napriek tomu, že podľa meraní aj “single shot” záberu objektív nedokáže nasýtiť snímač.

  • možno mám výnimočne kvalitný kus (málo pravdepodobné)
  • možno v DxO marku robia nejakú systematický chybu (ešte menej pravdepodobné)
  • možno súčasné objektívy (aj ten môj) sú už z novšej/kvalitnejšej série (žeby?)
  • alebo high-res pridáva detaily, ktoré pridanie megapixelov dodať nedokáže:

Z princípu bayerovej masky vyplýva, že pri jednoduchom zábere foťák “zahodí” asi 2/3 farebných informácií (keďže sníma osobitne “červenú”, “zelenú” a “modrú”). Pri vytváraní výsledného JPG si potom tie chýbajúce dáta “domyslí”.

V prípade high-res sú spracované všetky farebné informácie + zároveň sú znásobené posunom o pol pixelu. Podľa výsledných fotiek sa to možno nezdá, ale “80-mpix high-res” pravdepodobne dokáže zobraziť viac dát ako 80-megapixelový snímač.

Ale či je to pravda, tak to sa tak skoro asi nedozvieme.

Záver

Možno to znie nepravdepdoobne, ale high-res shot pomáha aj menej kvalitným sklám.

Nielenže zlepšuje detaily, ale vylepšuje aj farby, dynamický rozsah a odstraňuje “patlanie”.
Dokáže dokonca zlepšiť aj ostrosť skla, ktorému už nepomohol viac megapixelový snímač!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.