Sú novšie foťáky lepšie? Časť 7: jemné detaily na ISO 6400

Nejako sa dostalo na pretras ISO 6400. Je možné, aby foťák s mFT snímačom mohol na tejto citlivosti ešte zobrazovať jemné a prekreslené detaily?

Samozrejme som si to hneď preveril na záberoch z imaging-resources. Na etikete fľaše od piva naozaj boli zreteľné detaily (jemné a prekreslené). Reakcia na tento argment bola:

Argumentovat etiketou flaše od piva je nesmysl, tam se nachází kontrastní kresba, kde má redukce šumu snadnou práci. Co se třeba podívat o čtyři láhve vedle na pepřový olej, kam se ztratily ty jemné bílé linky kolem nápisu Benissimo?

Tu to už fakt začalo byť zaujímavé…

Na záberoch z E-M1 II bolo na tejto citlivosti vidno viac čiar, ako na zábere z E-M5 II.

Benissimo: referenčný záber - takto by to malo vyzerať (výrez z high-res módu E-M1 mark II)

Benissimo: referenčný výrez na vyššom rozlíšení (a bez moiré) – takto by to malo vyzerať (high-res mód E-M1 mark II)

Poznámka: u všetkých nasledujúcich záberov je možné zobraziť najnižšie ISO prejdením myškou ponad záber. Býva to ISO 100, prípadne iné (podľa toho, ktoré je najnižšie v comparometri).

Olympus E-M1 mark II

Olympus PEN-F

Olympus E-M5 mark II

Na obrázku výseku na ISO 6400 naozaj chýba niekoľko čiar. No tieto čiary chýbali aj na zábere na ISO 100 (žeby tieto čiary už boli pod rozlišovacou schopnosťou bayerovej masky na 16-megapixelovom snímači?). Na 20-megapixelových (vyššie) boli zobrazené. Rozdiel v tých čiarach nie je až taký kritický, no náznak čiary cez slovo “pepper” už na vyššej citlivosti nebadať.

Olympus E-P5

Pustil som sa do skúmania ďalej. Na (mojej) E-P5 nebolo vidno už žiadne čiary.
Dokonca ani na ISO 200 (ktoré bolo v comparometri najnižšie):

Okrem “chýbajúcich” čiar je na tomto porovnaní vidno aj horšie farby: slová “Pepper Oil” takmer stratili červenú a šum, z tmavohnedej sa stala čierna, navyše s nepríjemným zeleným nádychom. Práve kvôli zmene farieb túto citlivosť nepoužívam (na ISO 3200 sú farby ešte OK).

Keďže E-P5 je ešte staršia generácia foťákov, má ešte starší procesor (Tru-pic VI) a nemá ešte odstránený AA filter. Naozaj tieto rozdiely spôsobili, že stratu týchto čiar?

Záhada vyriešená

Keď som si pozeral 24-megové Nikony bez AA filtra, tak bolo vidno, že aj D7200 má tie čiary podobne ako E-M5 II, no D7100 ich tiež nemá. Tento rozdiel teda AA filtrom nebol spôsobený. Pozrel som si aj starší a viac megapixelový foťák D800 a ani tam sa tie čiary nevyskytujú.

Rozuzlenie: biele čiary na oleji Benissimo sú asi pukliny, ktoré vznikli postupne od roku 2014.

Tu sú tie porovnávané Nikony:

Nikon D7100 (hore) a D7200 (dole)

A pridám aj najvyšší Nikon, Canon, Fuji a Sony

Canon 7D mark II

Nikon D500

Fuji X-T2

Sony A6300

Vylepšenie hardwaru a softwaru

V jednej DxO prezentácii bolo graficky znázornené vylepšenie APS-C snímačov:

  • z hľadiska zlepšenia hardwaru sa snímače zlepšili len málo (približne o 1.5 EV)
  • no z hľadiska zlepšenia softwaru nastalo výraznejšie zlepšenie (až o 3 – 4 EV)
Vylepšenie snímačov za posledných 10 rokov

Vylepšenie snímačov za posledných 10 rokov

V súčastnosti už má každý výrobca dostupnosť k tým najlepším snímačom.
Rozdiel medzi nimi je preto určovaný hlavne “procesorom”:

Vylepšenie procesorov

Vplyv procesorov je výraznejší, ako býval v minulosti

Môže teda m4/3 foťák výkonnostne konkurovať foťáku, ktorý má (o niečo väčší) APS-C snímač? Ako vidno z uvedených porovnaní, nielenže im konkurovať môže, ale staršie modely (prípadne modely s nie úplne ideálnym snímačom) môže aj prekonávať.

 

Záver

Na puklinách fľaše olivového oleja z testovacieho zátišia z imaging-resources.com je možné sledovať vplyv odšumovania rôznych foťákov (hoci len tých novších).
Z porovnania na ISO 6400 vidno, že:

  • Olympus E-P5 je ako jediný na tejto citlivosti nepoužiteľný
    • najhoršie zachovával (červenú) farbu a hnedé tiene naberali zeleno-čierny nádych
  • novšia generácia s Tru-pic VII znamenala veľmi citeľný pokrok aj s podobným snímačom
    • u E-M5 II boli zachované lepšie farby aj v písme aj v tieňoch, bez “zeleného” nádychu
    • no ale doostrovanie na tejto citlivosti bolo ešte stále zbytočne silné
  • viac megapixelový snímač v PEN-F síce zobrazuje viac čiar
    • pravdepodobne len preto, lebo v čase fotenia E-M5 II sa na fľaši ešte nenachádzali
    • zlepšenie oproti 16M snímaču tam síce je, ale len minimálne
    • znížilo sa trošku aj doostrovanie, čo bol tiež krok správnym smerom
  • najnovší E-M1 už odšumuje šetrnejšie a citeľne lepšie zachováva detaily:
    • šum v tieňoch nie je taký rozpitý ako u modelov s Tru-pic VII
    • ako jedinému zo všetkých u neho vidno aj puklinku vľavo hore pri písmene “B”
    • na tomto výreze to nevidno, ale netvorí sa mu halo efekt (hoci len na ISO 6400)
  • u 7D II aj u D7200 sa vľavo robia zelené fľaky, ale inak je Nikon lepší
    • napriek tomu, že sa jedná o 2 rôzne firmy, akoby použili ten istý algoritmus
    • pravá čiara je u nich menej zachovaná ako u E-M5 mark II
  • najlepšie odšumuje D500, no detaily čiar zachováva len asi ako PEN-F (tiež tá vľavo chýba)
    • no na kontrastných hranách (prechod z hnedej do bielej) je farba tmavšie hnedá (podobne ako u starších Olympusoch), hoci u starších Nikonov sa nestmavovala
  • A6300 najlepšie zachovala jas snímku, no oproti Oly odšumuje možno aj horšie
    • napriek tomu, že na najnižšej citlivosti najlepšie doostruje (jediná bez halo efektu), na ISO 6400 už doostrovanie v okolí písmen robí šarapatu (akoby doostrovala aj šum), podobne ako u D7200 (oproti ktorej ale inak odšumuje lepšie)

Z priložených výsekov vidno, že rozdiel medzi mFT a APS-C nie je až taký veľký ako by sa zdalo. Vyzerá to, že nová generácia mFT (E-M1 mark II) prekonáva staršiu generáciu APS-C.
No najnovšia generácia Sony snímačov pri podobných detailoch trošku menej šumí.

Zaujímavé na Olympusoch je, že hoci E-P5, E-M5 mark II aj PEN-F majú takmer identické skóre v DxO marku, ich reálny výkon je rozdielny. Zatiaľčo najstarší E-P5 je na ISO 6400 nepoužiteľný, novšie už áno.

Môže za to vplyv procesora a u PEN-F pravdepodobne aj zmeny v senzore, ktoré DxO mark nezarátava do výsledného skóre (v grafe “Color sensitivity” je oproti starším výrazne lepší).

2 názory na “Sú novšie foťáky lepšie? Časť 7: jemné detaily na ISO 6400

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *