canon 5DS: porovnanie ostrosti optického hľadáčika a LiveView

Problémy DSLR – dodatok 7 a 8 – porovnanie 70D a 5Ds

Od publikovania článku Zvýšené nároky na ostrosť (alebo: problémy zrkadloviek) som do neho už 6-krát dopísal nové informácie. No tento mesiac pribudli ďalšie 2:

Úmyselné spomalenie?

recenzii novej 50-megapixelovej zrkadlovky bola medzi zápormi aj “prodleva od zmáčknutí spouště”. Je naozaj najnovší foťák pomalší ako staršie? Prečo?
Môžu za to zvýšené nároky na kvalitu?

Oneskorenie spúšte (Shutter Response) je merané napríklad na imaging-resources:

  • nameraná hodnota pre “Full Autofocus Single-point” (čas pri správnom zaostrení objektívu) u 5DS (0.268 sekundy) je naozaj rádovo väčšia ako u 70D (0.075 sekundy)
  • je zaujímavé, že spomalenie nastalo aj u 7D mark II (0.249 sekundy) v porovnaní s 5 rokov staršou 7D (0.131 sekundy)

Z nameraných hodnôt pre 70D je zjavné, že pre Canon nie je problém spraviť foťák s bleskovými reakciami. Napriek tomu majú najnovšie zrkadlovky asi štvrť-sekundové oneskorenie spúšte.
U 70D boli zároveň reportované aj výrazné problémy s ostrosťou, keď sa používa ako zrkadlovka (kedy z princípu môže nastať roztrasenie mechanickými súčiastkami).
Pri použití ako bezzrkadlovka (cez LiveView) tieto problémy nenastávajú.

Vyzerá to tak, že zrkadlovky sú dnes zámerne spomaľované.
Aj najnovšia/najmodernejšia 7D mark II je citeľne pomalšia ako pôvodná 7D. Pravdepodobne kvôli zvýšeným nárokom na ostrosť (na ktoré má zrkadlovkový princíp fotenia negatívny vplyv).

Poučenie z reklamácie 70D

Po naťahovačkách s reklamáciami a popísaní niekoľkých strán diskusie (s odkazmi na ďalšie a ďalšie problémy a výskyty), bolo už aj vrátenie vadnej zrkadlovky považované za úspech:

tak celá story dopadla velmi dobře .. napsali zprávu o neopravitelnosti a .. přijali žádost o odstoupení od smlouvy. Jsem rád, že se to nemuselo řešit jinak ale vše dopadlo rozumně.

Z uvedeného príbehu bolo vidno, že problémy zrkadloviek tu naozaj sú. A ich riešenie nie je jednoduché. Zacitujem ešte zopár rád priamo z diskusie:

Díky všem, kteří mi pomohli – ať už radami, nebo aspoň psychicky. Mám z toho pár ponaučení:
1. i když vám někdo tady (nebo jinde) na fóru tvrdí, že problém není ve foťáku, ale ve vás – nemusí mít pravdu 🙂
2. pokud 1 objektiv ostří na 2 tělech parádně a na 3. špatně, tak je zřejmě chyba v tom 3. těle a ne v levné 50 1.8 II
3. dejte na svůj instinkt – když se vám zdá něco špatně, tak to klidně špatně může být
4. vytrvejte – i když vám před tím tvrdí, že je něco špatně ale už je to opraveno, pak že je vše v pořádku (ale ono stále není) nevzdávejte se! Já uspěl až se sedmou reklamací, ikdyž mi přitom v předchozích vyjádřeních napsali, že fotoaparát je ok.
5. je jedno čím fotíte, ale musí vás to hlavně bavit.

5DS

V recenzii 5DS na dpreview recenzenti preskúmali aj vplyv expozičného času na ostrosť. Venovali tomu celú kapitolu Mirror and Shutter-Induced Shock. Podľa ich zistení sa roztrasenie prejavuje skôr u kratších časoch, hlavne okolo 1/60 sekundy.

canon 5DS: porovnanie ostrosti optického hľadáčika a LiveView

Canon 5DS: porovnanie ostrosti optického hľadáčika a LiveView

Kto teda chce u zrkadloviek využiť všetky ich megapixely, ma by s ňou fotiť ako s bezzrkadlovkou, teda cez displej 😀

 

Záver

Zrkadlovky nie sú dokonalé. Ich výrobcovia o tom vedia, ale už z princípu s tým moc spraviť nemôžu. No ale stále im prinášajú zisk, preto ich aj naďalej predávajú.
Reklamácie musia riešiť denne. S ich “odpálkovaním” majú omnoho viac skúseností.
Sú v omnoho lepšej pozícii ako obyčajný zákazníci, ktorý u iných výrobkov takéto problémy až tak často riešiť nemusia: vedia ako ich uchlácholiť (“veď je to v norme”), klamstvom odradiť od ďalších kôl reklamovania (“prístroj bol nastavený a funguje”), vedia čo na BFU platí a že si radšej “budú  klamať sami sebe” ako by uznali, že ich “milášek” má aj chyby. No nie všetci.

V uvedenej diskusie o 70D si nakoniec dvaja “bývalý zrkadlovkári” kúpili bezzrkadlovku Olympus (hoci si museli zvyknúť na zmenu, teraz už sú spokojný). S odôvodnením:

Canon už nechci, moc mu nevěřím. Neříkám, že to jsou špatné foťáky, ale nějak jsem v ně ztratil důvěru.

6 názorov na “Problémy DSLR – dodatok 7 a 8 – porovnanie 70D a 5Ds

  1. LK

    Detekce tvari nebo dokonce oci je parada. Nerad bych se ji vzdaval.
    Skoda jen ze SLT technologie nemela vetsi uspech. Preci jen takova A99mII s cipem co ma 7II by byla zajimava…
    Ostatne i A77mII je rychlik snad po vsech smerech paradne se ovlada s moznosti nastaveni snad vsech tlacitek kvalitni el. hledacek a temer zadna prodleva v prepinani mezi LCD a hledackem detekce tvari AF body po velke casti senzoru… atd atd.
    Ano ztraci tretinu clony(nikoliv svetla!). Neni to zanedbatelne cislo za vyhody ktere SLT prinasi?
    A99mII a Sony 24-70mm f/2,8 Vario-Sonnar T to bych bral.

    1. lt

      Nie, SLT technologia nestraca clonu (v zmysle DOF), straca naozaj 1/3 svetla 🙂 .. pretoze sa strati v pevnom hranole. Na clonu to vplyv nema. A 1/3 svetla je celkom dost. Osobne si myslim ale , ze SLT by bola vyborna cesta, ak by hranol vedel menit priehladnost elektricky.

  2. LK

    Dival jsem se na objektivy Olympus a nemohu se rozhodnout jaky objektiv s promenlivym ohniskem. Nasel jsem M.ZUIKO ED 12-40mm f/2,8 Pro EZ ale cena je opravdu vysoka(oproti konkurenci). Potreboval bych kvalitni univerzal na bezne foceni. Mene svetelny objektiv ovsem nepripada v uvahu protoze f2,8 uz je horni hranice. Navic delka tohoto objektivu je 84mm takze velikost celeho aparatu naroste…

    1. Ganec Autor

      Keby som chcel “univerzál”, tak by som bral 14-150 II.
      Skúšal som ho v predajni, spolu so 40-megapixelovým módom (aj som o tom napísal článok) a zvládal 😉
      Že nie je svetelný by mi moc nevadilo, lebo tam kde treba svetelnosť aj tak používam najradšej pevné sklo (najčastejšie 17/1.8, na indoor akcie je to ideál). 12-40 nemám. Je síce super (je drahší ako konkurencia, lebo je kvalitnejší), ale mne zatiaľ nechýba a viac oceňujem svetelnosť 17-ky ako kvalitu 12-40. Keby som sa ale foteniu venoval komerčne, tak by som si ho asi kúpil.

  3. LK

    A co treba: Sony 16-70mm f/4 ZA OSS SEL Vario-Tessar T,
    Fujifilm XF 16-55mm f/2,8 R LM WR nebo Sony DT 16-50mm f/2,8 SSM?
    Najdes prosim jejich srovnani(odkaz)? Dik
    Jinak u Olympusu vidim 17, 25,75 a prave ten 12-40.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *