Rozmach manuálnych skiel?

Za posledných pár dní bolo predstavených niekoľko objektívov (a redukcií).

Čo je na nich zvláštne?

Že všetky sú to manuálne sklá (v prípade metabones zase redukcia s ktorou je treba objektívami manuálne ostriť), poväčšinou pre bezzrkadlovky!

ďalšie info:

Samyang 50mm T/1.5 AS UMC V-DLSR  (a Samyang 50mm F/1.4)

Rozdiel medzi “F” a “T” označeniami:

  • “F-stop” (F-number, focal ratio, …) definuje svetelnosť objektívu
  • “T-stop” (Transmission-stops) značí priepustnosť objektívu
    (teoretickú svetelnosť zmenšenú o stratu svetla objektívom)

“T” značenie je dôležitejšie pre video, tento objektív je teda priamo optimalizovaný na video.

Tieto Samyangy sú navrhnuté pre všetky bajonety, no ostatné oznámené objektívy sú už len na bezzrkadlovky:

Carl Zeiss Loxia

Po vydaní fullframe Sony A7, bolo oznámených aj zopár FF skiel. No tie svetelné doteraz chýbali. Už sú 🙂

Hoci Carl Zeiss pre Sony vyrába aj sklá s AF, v tomto prípade vydal manuálne sklá. Ovšem majú elektrické kontakty a teda u nich funguje aj EXIF, prípadne automatické zväčšenie pri manuálnom ostrení.
Ich ďalšou vlastnosťou je, že sa hodia aj na manuálne ostrenie videa: je možné vypnúť “”

Vďaka absencii AF môžu byť menšie.

Metabones Speed booster pre m43

Po dlhšej dobe bol konečne oznámený aj adaptér z Canonu na m43 bajonet.
Spolu s ním bol oznámený aj “Smart adaptér”.
Aj tieto adaptéry majú elektrické kontakty, teda u nich bude tiež fungovať EXIF. No nielen to: bude možné cez telo aj nastaviť clonu a niekde som čítal že podporujú aj “partial focusing”: čiže na objektívoch z roku 2006 a novších by mohol fungovať aj AF.
Zrejme preto sa uvedenie tohto adaptéra zdržalo…

Speed booster – zlepšuje ostrosť aj svetelnosť

Pre tých ktorí ešte o metabones speed-booster-i nepočuli: funguje ako opak telekonvertora. Tým že sa obraz premieta na menšiu plochu snímača sa teda zlepšuje svetelnosť (približne o 1 EV) a skracuje ohniskovú vzdialenosť na 0,71× a zvyšuje per-pixel kvalita (hlavne v prostriedku, no keďže sú to ďalšie optické členy navyše, kvalita na krajoch je už otázna – nová verzia zlepšuje práve tie okraje). Vďaka nemu sa aj na menších snímačoch dá dosiahnuť podobne nízka HO ako z väčšieho.

Prečo práve manuálne sklá pre bezzrkadlovky?

No zrejme manuálne sklá pre zrkadlovky nemajú až taký veľký význam: zaostrovanie cez optický hľadáčik nie je až také komfortné/presné ako cez OVF alebo cez displej.

Ďalším dôvodom môže byť aj to, že bezzrkadlovky sú pomerne nový systém a niektoré objektívy ešte pre ne neexistujú. Pre zrkadlovky zrejme už “nieto čo” navrhnúť (kratšie sklá by boli omnoho väčšie/drahšie a zrejme by sa to ani neoplatilo, dlhšie sú už vyrobené).

Manuálne sklá zrejme aj v dnešných časoch) majú ešte stále určité výhody:

  • v jednom rozhovore (tuším s niekým z Carl Zeiss) zaznelo že kvalita tak môže byť vyššia (potvrdzuje to Zeiss OTUS: podľa DxO marku je to najkvalitnejší objektív)
  • tým že sa výrobcovia nemusia trápiť s AF, zrejme môže byť výroba jednoduchšia:
    • môžu ich vyrábať aj alternatívny výrobcovia (bez priameho know-how výrobcov tiel)
    • za určité obdobie ich zrejme môže byť navrhnutých/vyprodukovaných viac
  • profesionáli (hlavne u videa) zrejme aj tak najradšej používajú manuálne sklá

Myslíte si že objektívy bez AF sú lacné?

Nie je tomu tak: Zeiss Otus stojí vyše 3000 eur.
Carl Zeiss 15-30 mm T/2.9 stojí dokonca až 23900$.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *