Porovnávanie “neporovateľných” foťákov – úvod

Napriek množstvu internetových webových portálov a youtubových návodov, ktoré sa venujú fotografii či fotoaparátom, získať podstatné informácie o foťákoch nie je až také jednoduché, ako sa zdá. Takmer žiaden web sa nevenuje začiatočníkom a ich možnostiam. Nikde nie sú prehľadne napísané základné informácie, ktoré by každý fotograf mal poznať.

Začiatočníci kontra profíci

Začiatočníkom býva zvyčajne venovaný len prehľadový článok, v ktorom bývavalo čosi ako:

“keď si blbec, kúp si kompakt, keď chceš byť profík, tak zrkadlovku”.

A zvyčajne vedľa takéhoto článku býva platený kurz na “začiatky so zrkadlovkou” 😉

No v poslednej dobe vznikli aj bezzrkadlovky (ktoré profíci už tiež používajú pri svojej práci). 
Aj dnešné kompakty už (tiež) môžu mať porovnateľnú kvalitu so zrkadlovkami.
Podobne ako si “profíci” dokupujú kompakty; nie každý, kto má zrkadlovku sa vyzná do foťákov (teda by nemusel vedieť dostatočne pomôcť).

Komu (a čomu) sa vlastne dá veriť?

Okrem toho, že neexistuje ucelený prehľad možností (aspoň ja o žiadnom neviem, tak sa ho snažím vytvoriť); nastáva aj problém komu, alebo akým informáciám sa dnes vlastne dá veriť? Zopár dôvodov:

  • niektoré informácie už nie sú aktuálne, alebo mohli byť nepravdivé (už od začiatku)
  • ďalšie informácie (hlavne v reklamách) sú viac manipulatívne, ako informatívne
  • mnohé informácie si navyše aj vzájomne odporujú
    • napríklad megapixely: je “viac” lepšie?
      • ak áno, prečo tie najprofesionálnejšie športové foťáky ich mávajú menej?
  • recenzenti sú zvyčajne zaujatí
  • a zase naopak: pravdu môže mať aj minoritný názor (hoci by aj bol väčšinou kritizovaný)

Ďalším problémom je, že skúsenejší fotografi preceňujú alebo podceňujú amatérske znalosti. Neuvedomujú si, že to, čím prešli oni, už v dnešnej dobe vôbec nie je nutné/porovnateľné.
(ani to, že ten, kto pekne fotí, nemusí vedieť učiť, alebo vysvetľovať; teda dokázať poradiť)
Skúsenosť fotografa sa vlastne už ani nedá posúdiť len podľa jeho fotiek: keďže dnes nie je problém spraviť (náhodne) dokonalý záber aj bez vedomostí.
(stačí mať len esteické cítenie a dostatočne dlho skúšať; profesionálna istota v každej situácii, alebo technické vedomosti k tomu netreba)

Prečo ma napadlo spísať články o porovnávaní

V jednej diskusii týkajúcej sa výberu foťáku mi bolo naznačované, že píšem, akoby bol zadávateľ nesvojprávny (asi som sa vtedy spýtal, či vôbec pozná aj iné možnosti; alebo či si je vedomý, že ním vybratý foťák nemá stabilizáciu). Možno je to skutočne aj pravda: zákazníci sú častokrát fakt ako nesvojprávny. Keď už aj nadpriemerne inteligentnému človeku (ktorým môj bývalý šéf isto je) bolo treba vysvetliť takú základnú vec ako je stabilizácia, tak asi nie je všetko v poriadku.

V tej dobe vznikol článok: [Ganec bloguje] Je zákazník nesvojprávny? – stabilizácia

No neskôr som si uvedomil, že nielenže mnohí nepoznajú možnosti, ale že ani nevedia posúdiť, ktorá by bola pre nich vhodnejšia; nedokážu ich porovnať.

Popis jednotlivých článkov

A tak som začal písať sériu článkov o porovnávaní (keďže v jednom článku by toho bolo moc):

  1. Tento úvod, kde som naznačil že získavanie informácií o foťákoch nie je jednoduché:
    • na žiadnom fotowebe nie sú úplné základy, ktoré by mal každý fotograf poznať
    • keďže je dnes ponuka foťákov väčšia, ťažšie sa určuje ich vhodnosť
    • kvôli množstvu informácií nie je jasné, ktorým z nich možno veriť
    • vďaka zjednodušovaniu foťkov sa nedajú tak ľahko určiť ani fotografické znalosti
  2. Porovnávanie “neporovnateľných” foťákov – Odkiaľ získať informácie
    • v článku som vymenoval možnosti aké sú na internete:
      1. priame porovnanie špecifikácií
      2. merania DxO marku
      3. porovnania na webe – snapsort
      4. porovnania dpreview
      5. porovnania imaging-resources
      6. porovnania objektívov na photozone
      7. camerasize (ovšem tento poslúži len na porovnávanie veľkostí a dizajnu)
      8. recenzie
      9. diskusie a doporučenia ostatných
      10. press releasy
      11. reklama
      12. anti-reklama, ohováranie a stereotypy
    • ku nim spomeniem ich výhody aj nevýhody
    • opísal som aj možnosť “niekoho sa spýtať”
    • prezradil som svoj systém na analyzovanie rozporuplných informácií
    • a v závere som zhrnul, akým informáciám sa vlastne dá veriť
  3. Porovnávanie “neporovnateľných” foťákov – Matematika snímačov a objektívov
    • vypísal som špecifikácie niektorých profikompaktov a ILC seťákov
    • vysvetlil v krátkosti základné parametre objektívov
    • popísal som vzťah medzi veľkosťou snímača, crop faktorom, clonou a prepočítavaním
    • porovnal som niektoré profikompakty a seťáky z hľadiska ohniskovej vzdialenosti a HO
    • vysvetlil som dôležitosť porovnávania expozície pri porovnávaní dvoch záberov
  4. “Ekvivalentná svetelnosť” neexistuje (špecifický článok, venujúci sa porovnávaniu svetelnosti)
    • zamyslel som sa nad teoretickým využitím “ekvivalentnej” clony
      • zatiaľ sa využíva len v diskusiách na trollenie
      • s menším snímačom sa nikto nesnaží dosahovať rovnakú HO ako FF
    • popísal som problémy spôsobujúce uvádzanie tohto (zatiaľ zbytočného) údaju
    • chyby, ktorých sa dopúšťajú obhajcovia tejto “ekvivalencie”
    • históriu “Crop faktoru” a k čomu bol vlastne dobrý pri presadzovaní sa DSLR
    • gancovský záver: keďže “EQ clona” vznikla kvôli mFT systému, tak to znamená… 😉
  5. Porovnávanie “neporovnateľných” foťákov – Detailnejšie informácie o foto-weboch
    • opísal som, čo znamenajú niektoré parametre, ktoré meria DxO mark
    • ako interpretovať hodnoty z Photozone a na čo si u jeho výsledkov dávať pozor
    • na ktorých weboch sú testovacie scény (u ktorých sa dá porovnať viac foťákov naraz)
    • spísal som fotoweby (rumors a news servery), ktoré priebežne sledujem
    • na záver som ešte napísal krátke zhrnutie

História stránky: