Problematické expozičné časy u DSLR
(kvôli roztraseniu zrkadlom a uzávierkou)

V článku o zvýšených nárokoch na ostrosť som vysvetlil, ako vzniká roztrasenie spôsobené uzávierkou. Zrkadlovky majú ale aj zrkadlo, ktoré pridáva ďalšie roztrasenie, ktoré prejavujúce sa zníženou ostrosťou. Na ktorých časoch sa teda znížená ostrosť zrkadloviek prejavuje v praxi?

Odkedy Nikon D810 implementoval EFSC, je u neho možné otestovať vplyv zrkadla a uzávierky. No a v recenzii na dpreview to aj spravili.

Aké boli ich zistenia ohľadom kritických časov?

Kritické časy a nastavenia u D810

Napriek tomu, že v recenzii D5300 na digimanii zistili, že u nej vychádzali ako najkritickejšie časy okolo 1/200 sekundy, u D810 zašli recenzenti ešte ďalej a okrem expozičného času ešte zisťovali aj vplyv stabilizácie a predsklopenia zrkadla. Výsledky porovnali aj s pár inými modelmi.

Vďaka tomu zistili ďalšie zaujímavé fakty:

  • roztrasenie kvôli uzávierke/snímaču sa u DSLR skutočne prejavuje bežne
    • okrem D810 porovnávali roztrasenie aj s Canonm 5DS a Nikonom D800E
  • výrobcovia sa snažia toto roztrasenie zmierňovať v novších modeloch
    • roztrasenie uzávierkou u (staršej) D800E bolo citeľne výraznejšie
    • no roztrasenie spôsobené stabilizáciou zostalo rovnaké
  • napriek tomu, že 5DS u bežného fotenia tiež viac trpí na otrasy ako D810
    • v “silent” móde sa pre zmenu toto roztrasenie prejavuje menej
  • roztrasenie zosilňuje stabilizácia – ako predviedli pri 300/4 a 70-200/4 sklách

Najhoršie sa u D810 prejavoval vplyv stabilizácie, zvýrazňujúci roztrasenie uzávierky, až spôsoboval zdvojenie. Hlavne v okolí 1/200 sekundy, teda podobne ako v recenzii D5300.
No ale aj bez nej bolo citeľné rozmazanie uzávierkou, toto sa ale prejavovalo na časoch pod 1/125 sekundy. Podobne sa prejavuje aj rozmazanie spôsobené zrkadlom (ako vidno z testov s predsklopeným zrkadlom a časovačom), ale tam sa to viac prejavovalo od času 1/30 sekundy.

V skratke: kritické časy môžu byť napríklad medzi 1/30 a 1/125 sekundy (bez stabilizácie).

Problémy s analýzou pohybovej neostrosti

Ako vidno aj z predchádzajúcej analýzy, neostrosť môže spôsobovať viacero faktorov (venujem sa v článku Prečo neostrosť?). V skratke to sú tieto:

  • mechanické problémy: spôsobuje ich zrkadlo a uzávierka, ovplyvňuje ich aj stabilizácia
  • pohybová neostrosť: pohyb fotoaparátu, alebo foteného predmetu
  • nepresné zaostrenie: neostrosť kvôli objektom mimo HO

Určiť o aký pôvod neostrosti sa jedná nie je jednoduché.
V jednej diskusii boli priložené 2 zábery (aj s per-pixel výsekom) so slovami:

Mám celou sérii na 1/160s a ani jedna fotka není dokonale ostrá. Všechny jsou pohybově mázlé, protože se na okamžik nezastavila.

Na výslednom výseku som ale pohybovú neostrosť nevidel. Pohyb sa totižto prejavuje jednosmerným rozmazaním, teda detaily v jednom smere by boli neostré, no v druhom smere by boli ostré. Preto (a kvôli krtickému času u D5300) som spočiatku predpokladal, že sa nejedná o pohybovú neostrosť, ale o mechanické problémy:

No na tom výreze žiadnu pohybovú neostrosť nevidím. Ak si myslíš, že by to mohlo byť lepšie (hoci si myslím, že na F2 a per-pixel výrez z 24 mpix to nie je zlé), možno za to tiež mohla uzávierka.

Na to bol priložený aj ostrý výsek, spravený na tom istom čase:

ale prdlajs závěrka a prdlajs, že je to dobrý. Ostrá fotka vypadá jinak. F/2 ze stejnýho dne

Teda uzávierka/zrkadlo to asi naozaj nespôsobili (*). Hlavne preto, lebo to bolo fotené na tom istom čase a na objektíve bez stabilizácie (kedy sa už u podobnom D810 mechanické problémy moc neprejavujú).

Až vtedy som si všimol, že záber nie je správne zaostrený: je tam mierny backfocus, keďže nos už bol mimo HO a smerom ku kraju obočia sa ostrosť zlepšovala.

keď tak porovnávam ten ostrý záber s tým menej ostrým, vidím úplne iný dôvod: menej presné zaostrenie.
(na tom ostrom zábere je ešte nos v HO, no na tom menej ostrom je už viditeľne mimo HO)

Môj argument už nevyvrátil preveriteľným argumentom, napr. záberom mimo HO.
(alebo celým záberom z výrezu čo poskytol, na ktorom by sa ľahšie dala určiť HO)
Namiesto toho zaútočil na moju osobu (čo je už argumentačná chyba Ad hominem):

Blbost .. Na tebe neplatí žádný argument, žádný důkaz, sdělení lidí s velkou zkušeností. Ty si prostě meleš svoje a přemýšlíš, jak tě ostatní chtějí obelhat.

(*) Neskôr som sa na tie zábery pozrel dôkladnejšie a mohlo sa jednať ešte o niečo iné.
Podľa exifov to totižto vyzerá na jednu a tú istú sériu (alebo na 3 krátke série):

  • DSC_1299-vyrez.jpg: čas snímku 13:32:04
  • DSC_1310-Edit-3.jpg: čas snímku 13:32:13 => teda po 11 snímkoch (o 9 sekúnd neskôr)
  • DSC_1321vyrez.jpg: čas snímku 13:32:21 => teda po ďalších 11 snímkoch (a 8 sekúnd neskôr)

Nakoľko je prvý snímok ostrý a ostatné (ako tvrdí) už nie, usudzujem, že ďalší typ roztrasenia uzávierkou môže dodávať aj sériové snímanie. Predsa len, foťák je vtedy v pravidelných intervaloch rozhýbavaný aj uzávierkou aj zrkadlom, čo môže foťák ešte viac rozvibrovať.

Gancovina: dá sa veriť diskutérom na internete? (Ukáž / Skry)

Na prezentovanom zábere teda bola pravdepodobne neostrosť spôsobená nepresným zaostrením + pohybová neostrosť (hoci nezistil som aká konkrétne) + neostrosť spôsobená sériovým snímaním. Nakoľko je na zábere málo detailov v HO, nedá sa to správne posúdiť.
A tak sa dá vyhovoriť na hocičo…

Záver – možné dôsledky

Počas diskusií o zrkadlovkách a bezzrkadlovkách som si všimol, že mnohí zrkadlovkári odporúčajú (a sami majú nastavený) ako minimálny expozičný čas 1/160 sekundy a odôvodňujú to rozmazaním kvôli pohybu foteného. Ja ale bežne fotievam s časmi 1/60 sekundy a stačieva to.
Je samozrejme pravda, že na 1/160 sa rozmazanie pohybom prejaví menej často ako u 1/60 sekundy, ale je toto nastavenie naozaj nutné?

Nuž, ako vidno z testovania D810 – kedy sa problémy bez stabilizácie (a u zrkadloviek svetelné sklá nebývajú stabilizované) najviac prejavovali od 1/30 do 1/125 sekundy – kvôli dosiahnutiu ostrých záberov u DSLR býva občas nutný citeľne kratší čas ako u bezzrkadloviek.
Pri použití stabilizovaných objektívov ten “bezpečný” čas môže byť dokonca ešte kratší.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *